Ugeaviserne profiterer på taktik

Annoncørerne har droppet imagekampagnerne og fokuserer på taktik. Det har givet ugeaviserne en fordel, mener mediachef hos Carat, Gitta Steffensen.
Michelle From Hoxer

Årsagen til ugeavisernes pæne annonceresultat for april i år fra DRRB hænger sammen med detailkædernes prioritering, vurderer Gitta Steffensen, som er direktør for printmedier hos Mediabureauet Carat.

Hun forklarer, at detailvarer er et af de områder, som ikke er kriseramte i sammenligning med andre brancher og derfor heller ikke har skruet ned for annoncerne. Når supermarkederne skal reklamere for deres varer, vælger de ofte at placerede de pangfarvede tilbudsannoncer i ugeaviserne. Det sker på bekostning af dagbladene, som dermed har fået det sværere, fortæller Gitta Steffensen.

”Det vi ser lige nu, er at annoncørerne er blevet meget mere taktiske, og det er en tendens som hænger uløseligt sammen med finanskrisen. Selv de detailkæder der normalt har fokuseret på branding og image er nu blevet meget mere taktiske,” siger Gitta Steffensen, som forklarer, at ugeavisernes høje dækningsprocent og forholdsvis lave millimeterpris på annoncer er en del af forklaringen på, at detailkæderne vælger dem til annoncer.

”Imagekampagner er efterhånden kun for fagforeninger og valgkampe. Annoncørerne vælger de almindelig annoncer i det nære miljø i stedet,” siger Gitta Steffensen.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også