Berlingske: nichenyheder skal koste
"Vores strategi er klart at udvikle produkter og indhold på nettet, som vi i fremtiden også kan tage penge for," siger koncernchef i Berlingske Media Lisbeth Knudsen til Berlingske Tidende.
Meldingen kommer efter en lignende melding fra adm. direktør i JP/Politikens Hus, Lars Munch.
Inden for de næste par måneder vil ledelsen i Berlingske Media beslutte, hvilket indhold der skal koste brugerne penge, men det kommer ifølge Lisbeth Knudsen ikke på tale at sætte hængelåse på generelle nyhedssites som berlingske.dk og bt.dk. I hvert fald ikke på nuværende tidspunkt.
Berlingske Media står ikke alene med strategien, der også vil gælde andre dele af Mecom, som foruden at eje Berlingske Media også udgiver aviser i Holland, Norge og Polen.
Topchefen i News Corporation, Rupert Murdoch, der udgiver the New York Post og britiske titler som the Times, the Sunday Times og the Sun offentliggjorde i sidste uge sin intention om at opkræve betaling for net-indholdet.
"Jeg synes, at det er en meget spændende udmelding, Murdoch er kommet med, fordi de store i branchen skal føre an i et kursskifte på dette område, hvor alting hidtil har været gratis," siger Lisbeth Knudsen til Berlingske Tidende.
- MediaWatch