Lokalaviser bløder i krisen

Det rammer hårdt, når virksomhederne skærer i annonceudgifter. Mange fyringer er på vej.
MediaWatch

På blot et par måneder har Vejle Amts Folkeblad tabt hele 38 procent af sine indtægter på stillingsannoncer.

Og den slags blødende annoncesår er ikke ualmindelige rundt omkring på landets lokalaviser midt i en krisetid.

"Det er klart, at her i Vejle er vi ramt ligesom alle andre aviser i Danmark. Oplagstallene er faldende. Annoncemarkedet er mere eller mindre forsvundet - i hvert fald af de gode attraktive annoncer, som stillingsannoncerne jo har været igennem de sidste par år," siger chefredaktør Alex Pedersen til DR's 21 Søndag.

Men også andre steder rammer faldende annonceindtægter hårdt. Derfor skal Politikens Lokalaviser, der ejer 70 mindre annonceaviser, spare 45 mio. kr. pga. fald på annoncesiden på op imod 30 procent.

Det betyder, at redaktionerne på mange af de små lokalaviser bliver skåret indtil benet.

"Typisk vil en redaktion være 2-3 medarbejdere, og når man så skal ud og skære ned, vil det sige, at det jo næsten er noget, der ligner en medarbejder per redaktion. Det kommer da til at betyde en del," siger Claus Beyer Dalskov, der er journalist og tillidsmand på Uge Nyt i Fredensborg.

- Newspaq

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også