Knudsen: Vi skal ud af sortsynet

Det der ikke slår dig ihjel, gør dig stærkere. Nogenlunde sådan lyder ræsonnementet fra koncernchef Lisbeth Knudsen, der vil styrke Berlingske Media med nyt innovationsprojekt.
Tine Brødegaard Hansen

'Dagbladsannoncer i frit fald' er bare et eksempel på den senere tids væld af historier om pressede avishuse. Men nu kan det være nok, mener Berlingske Medias koncernchef Lisbeth Knudsen.

Hun har netop skudt gang i en række projekter, der skal sikre innovation og nye indtægtsstrømme. Om et par måneder skal arbejdet munde ud i en handlingsplan.

"Projekterne handler om at blive stærkere, mens vi er i en krisetid. Mange er tilbøjelige til at gå i et sort hul, men for os er det vigtigt at fremstå som dem, der tænker i fornyelse og ikke bare i spareplan x, y og z," siger Lisbeth Knudsen, der arbejder med et todelt mål.

"Vi skal fokusere på innovation, der handler om at udnytte ressourcerne bedre, og på den innovation, der handler om at udvikle nye produkter til markedet. Vi vil arbejde med en innovationspipeline, hvor vi sørger for at have grydeklare produkter, der kan komme på markedet til den rette timing."

Forandringsagenter
Forslagene skal ikke kun have rod i topledelsens tanker.

"Vi laver et lille team af forandringsagenter, som ikke består af folk på de øverste chefstole, men som har inspiration, mod og driftighed til at komme med nye tanker om, hvordan man driver medievirksomhed i krisetider."

Derudover skal der stilles skarpt på at styrke det interne samarbejde.

"Det handler også om, hvordan vi kan forny vores kundetænkning og skabe et bedre samspil mellem bladsalg annoncesalg og entrepriseafdelingen. Der bliver ikke sat spørgsmålstegn ved den redaktionelle uafhængighed, men derfor kan man godt arbejde tættere sammen i de forskellige afdelinger om idéudvikling."

Tankegangen udmøntede sig for nylig i et stillingsopslag for en eventmanager for AOK og Urban, der på baggrund af deres redaktionelle universer skal skabe events, aktiviteter, varer og serviceydelser, de såkaldte non-traditional revenues, det vil sige indtægter der ikke kommer direkte fra kerneforretningen, avisudgivelse.

Lisbeth Knudsens forventninger er høje, også til medarbejderne, der med diverse sparerunder og koncernens tilbageflytning til Pilestræde i en ny organisationsstruktur næppe kan være tynget af indgroede rutiner.

"Vi skal ud af sortsynet i forhold til annoncemarkedet og skubbe til det store potentiale i vores mere end 2000 medarbejdere."

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også