Avisannoncer ramt af krise
Det får nu alarmklokkerne til at ringe hos branchen.
De danske dagblade har fået sværere ved at afsætte deres annonceplads. Nye tal fra Danske Reklame- og Relationsbureauers Brancheforenings Mediaindex viser, at dagbladene har tabt 30 procent af annoncesalget i forhold til for et år siden.
Hos dagbladenes brancheorganisation Danske Dagblades Forening vækker tallene, der ligner deres egne statistikker, opsigt.
"Det er et voldsomt tal for dagbladene", siger Ebbe Dahl, der er direktør i foreningen, til Berlingske Tidende.
Ifølge Ebbe Dahl kan udviklingen forklares med finanskrisen. Den betyder nemlig, at annoncørerne er blevet mere tilbageholdende.
Samtidig er han bange for, at faldet kan få store konsekvenser for dagbladene.
"Dagbladsdrift er ikke en lukrativ forretning i den forstand. Derfor er det klart, at hvis man får en voldsom indtægtsnedgang, skal den modsvares af nogle forskellige besparelser", siger han.
- Newspaq