Berlingske vil tjene på nye events

Urban- og AOK-brandet skal styrkes med fælles kommercielle aktiviteter, der skal sikre Berlingske Media nye indtægtsstrømme.
Tine Brødegaard Hansen

"Tankeeksperiment: Du får to stærke medier i ryggen og kontakt med op mod en halv million mennesker hver dag. Kan du med afsæt i de to mediers redaktionelle universer skabe events, aktiviteter, varer og serviceydelser, som tænder vores brugere?"

Sådan indleder Berlingske Media annoncen for en kommerciel event manager til Urban og AOK. Det er en del af alle mediehuses kamp for at tjene penge på andet end bladsalg og annoncører, siger Kim Bruno-Lindby, markedsdirektør i Berlingske Media.

 "På tværs af koncernen ser vi på, hvad der skal til for at drive nye indtægtsstrømme. Vi har oprettet afdelingen Berlingske Media Enterprise for halvandet år siden, som er dedikeret til den opgave. I den proces er vi blevet opmærksomme på at skabe flere aktiviteter for vores største titler, der kan støtte op om deres brands. og som vi kan generere omsætning på samtidig."

Hvordan skal de forskellige aktiviteter finansieres?

"Vi vil ramme nogle bestemte målgrupper med AOK og Urban og finde nogle partnere, der også har interesse i at markedsføre sig over for dem, men vi er ikke særligt risikovillige økonomisk, så det skal give overskud."

Hvilke aktiviteter forestiller du dig, at den nye event manager kunne blive ansvarlig for?

"Det kan være en idé, der udspringer fra redaktionen, som personen kan løbe afsted med. Et skud fra hoften er, at Urban vil skabe Københavns bedste Skt. Hans-fest og undersøger hvordan det kan lade sig gøre, vi har jo mange forbindelser i underholdningslivet via AOK. Redaktionen kan skrive om det op til, under og efter. Hvis vi ikke kan få lov af Københavns kommune, er der også en historie i det. Redaktionen har interesse i at skabe aktiviteter, de kan skrive om og få opmærksomhed om, mens min interesse er den mere kommercielle side, så det er et godt match."

Hvordan vil aktiviteterne påvirke skellet mellem det redaktionelle og det kommercielle?

"Vi er superopmærksomme på, at det er en hårfin grænse, der ikke skal overskrides. Men alle mediehuse ser på, hvor vi kan skabe nye indtægter, vi er nødt til at genopfinde os selv, og det her er blot en måde at gøre det på."

Berlingske Media Enterprise har ansvaret for kommerciel forretningsudvikling i koncernen med udgangspunkt i de enkelte mediers redaktionelle profiler og målgrupper.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også