Avis-boss trækker i land

Papiravisen kan godt overleve. Det slår Schibsted-chef Kjell Aamot fast efter at have mødt kritik for et oplæg, hvor han såede tvivl om betalingsavisens fremtid.
Tine Brødegaard Hansen

Under et seminar i sidste uge var adm. direktør for Scibsted, der blandt andet udgiver aviserne Aftenposten og VG i Norge, indbudt som taler, her sagde han ifølge kampanje.com:

"Jeg har fortsat stor tro på papiraviser, men jeg spørger mig selv, om betalingsaviser vil overleve om 20-30 år."

Den formulering gik ikke ubemærket hen blandt ansatte og ledere i koncernen, og Aftenposten bragte en stærkt kritisk leder. Men i dagens udgave af Aftenposten gyder Kjell Aamot olie på vandene. Han føler sig misforstået, men indrømmer at hans udtalelse var for pessimistisk.

"Det er ikke papiravisen som medium jeg er skeptisk over for. I mit foredrag sagde jeg altså det stik modsatte; at jeg har stor tro på papiravisen," skriver Kjell Aamot.

Han tilføjer, at han ved flere lejligheder såvel internt som eksternt har givet udtryk for optimisme, når det gælder nicheaviser, gratisaviser og nye måder hvorpå papiravisen kan få fat i læsere på. Derimod er det papiravisens traditionelle forretningsmodel der halter.

"(..) jeg er overbevist om, at værdiskabelsen må ske på andre måder fremover end de store aviser er vant til. Udviklingen i internationale medier de senere år signalerer, at det ikke er galt tænkt. Spørsmålet er mere om de store avisorganisationer - og for den sags skyld: ejeren - i tilstrækkelig grad klarer at holde trit med de krav til omstilling som et mediesamfund i en voldsom forandring stiller», skriver Kjell Aamot.
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også