Gamle mediers storhedstid er forbi
Godt nok er den digitale udvikling ikke uden skyld i de såkaldte gamle mediers trange vilkår, men det er beslutningen om i sin tid at gøre de nye medier gratis for brugerne, der bliver navnlig dagbladenes endeligt.
Så kontant er meldingen fra Sir Martin Sorrell (foto), grundlæggeren af og adm. direktør i en af verdens største marketing- og kommunikationsbureaukæder, britiske WPP. Det rapporterer nyhedsportalen Media Week.
”Det smertelige for gamle medier er, at de aldrig vil blive de samme igen. De vil aldrig blive så profitable, som de har været,” hævder Sorrell.
Ved et arrangement i det internationale reklameforbund IAA (International Advertising Association) i forrige uge spåede han mediebranchen en trist fremtid med yderligere fyringer, oplagsnedgang og faldende annonceomsætning.
Ifølge Sorrell ligger kimen til de gamle mediers fald ikke bare i skabelsen af nye medier, men i beslutningen om at tilbyde de nye medier gratis. Det er ganske vist smart ud fra et forbrugersynspunkt, men har ødelagt muligheden for senere at tjene penge på medierne:
”Du kan altid begynde oppe og så bevæge prisen ned, men du kan ikke starte nede og bevæge prisen op,” siger WPP-direktøren ifølge Media Week.