Gamle mediers storhedstid er forbi

De gamle medier har haft deres tid, mener en af marketingverdenens topfigurer, der kun ser én vej for indtjeningen på eksempelvis og dagblade: nedad.
Zandra Damsgaard

Godt nok er den digitale udvikling ikke uden skyld i de såkaldte gamle mediers trange vilkår, men det er beslutningen om i sin tid at gøre de nye medier gratis for brugerne, der bliver navnlig dagbladenes endeligt.

Så kontant er meldingen fra Sir Martin Sorrell (foto), grundlæggeren af og adm. direktør i en af verdens største marketing- og kommunikationsbureaukæder, britiske WPP. Det rapporterer nyhedsportalen Media Week.

”Det smertelige for gamle medier er, at de aldrig vil blive de samme igen. De vil aldrig blive så profitable, som de har været,” hævder Sorrell.

Ved et arrangement i det internationale reklameforbund IAA (International Advertising Association) i forrige uge spåede han mediebranchen en trist fremtid med yderligere fyringer, oplagsnedgang og faldende annonceomsætning.

Ifølge Sorrell ligger kimen til de gamle mediers fald ikke bare i skabelsen af nye medier, men i beslutningen om at tilbyde de nye medier gratis. Det er ganske vist smart ud fra et forbrugersynspunkt, men har ødelagt muligheden for senere at tjene penge på medierne:

”Du kan altid begynde oppe og så bevæge prisen ned, men du kan ikke starte nede og bevæge prisen op,” siger WPP-direktøren ifølge Media Week.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også