Google sløjfer værktøj til printannoncer
Lavkonjunkturen har lagt en tyk dyne af besparelser og stramninger over navnlig USA. Mange medier er truet på deres eksistens, aviser lukker på stribe og selv fremgangsrige Google mærker nu nettet stramme til.
Efter en god gang selvransagelse har søgemaskinegiganten besluttet at droppe sit værktøj til printannoncer, Print Ads, der blev lanceret ’over there’ for godt to år siden.
”Vi håbede, at Print Ads ville skabe en ny indtægtsstrøm til aviserne og producere mere relevante reklamer for forbrugere, men produktet har ikke haft den virkning, som vi og vores partnere ønskede,” udtaler Spencer Spinnell, der er chef for Google Print Ads.
I Googles internetforum for offline-annoncering skriver han, at man derfor ikke vil udbyde Print Ads efter den 28. februar.
Vil hjælpe aviser
Værktøjet blev lanceret i USA i november 2006 og fungerer ved, at man som annoncør ud fra forskellige præferencer kan vælge en række trykte medier, indrykke annoncer i dem alle og betale samlet – det hele naturligvis via internettet
Ved lanceringen havde Google Print Ads 50 aviser i porteføljen, og i øjeblikket kan annoncører vælge mellem flere end 800 amerikanske aviser.
Det er imidlertid snart slut, om end Spencer Spinnell forsikrer, at arbejdet med at koble offline og online sammen vil fortsætte efter Print Ads:
”Vi vil fortsat dedikere et hold mennesker til at se på, hvordan vi kan hjælpe avisselskaber. Det nuværende Print Ads-produkt er ikke den rette løsning, så vi frigør de ressourcer til at finde nye og innovative onlineløsninger, som vi være meningsfulde for brugere, annoncører og udgivere.”
Han forklarer lukningen af annonceværktøjet med nødvendigheden af at rette fokus mod projekter, som kan gavne flest muligt.