JydskeVestkysten dropper gratis prøveaviser

JydskeVestkysten ændrer salgsstrategi og kvitter fra 1. januar det gratis månedsabonnement.
MediaWatch

Dagbladet JydskeVestkysten har kørt med et gratis abonnement, hvor man kunne prøve avisen i en måned. Men det slutter fra d. 1. januar.

“Der er to grunde til, at vi laver det om. Den vigtigste er at tilgodese de trofaste abonnenter. De skal føle, at vi værdsætter dem, og at vi er glade for den loyalitet, de viser,” siger chefredaktør Peter Orry til JydskeVestkysten.

Den anden grund bunder i økonomisk. Gennem mange år har det været en fast rutine, at dagbladene i Danmark har tilbudt prøveabonnementer gratis eller med meget store rabatter. Men det er både omkostningsfuldt at trykke og distribuere de mange gratis aviser.

“Vi er selvfølgelig som alle mulige andre virksomheder nødt til at have introduktionstilbud for at få nye kunder, men vi vil ikke længere tilbyde at prøve vores produkt helt gratis. Vores oplag bliver naturligvis lidt mindre, når vi dropper de gratis aviser, men vi får faktisk en betydeligt bedre økonomi ud af det, når vores fokus på oplaget skifter fra størrelse til rentabilitet,” siger Peter Orry, der mener, at beslutningen samtidig har en god signalværdi.

“Det er et godt signal at sende til fremtidens kunder, at vores avis er et kvalitetsprodukt, som faktisk koster penge. Og det er et godt signal at sende til vores trofaste abonnenter, at naboen ikke kan få den vare gratis, som de selv betaler for,” afslutter han.

Med JydskeVestkystens kursændring følger avisen en generel tendens - igennem de senere år har flere og flere dagblade valgt at gøre op med rabatter som en hjørnesten i salgsstrategien.

- CT

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også