Fra X Factor til Zonerne

Følg med, når MediaWatch byder på en guidet rundtur i Berlingske fra A-Å i denne uge i anledning af avisens 260 års jubilæum.
John Hansen

X. X Factor
Med Cavling-prisen 2008 i hus i jubilæumsugen fik Berlingske Tidende cementeret sin position inden for den undersøgende journalistik, som har været et fokusområde siden Lisbeth knudsen tiltrådte som chefredaktør. Hele to journalistiske projekter var nominede til prisen. Derudover har avisen ikke mindst opbygget sin X Factor igennem de profiler, avisen har haft i stald gennem tiderne heriblandt Lise Nørgaard, Hans Engell og Hanne Vibeke Holst og i dag navne som politisk kommentator Thomas Larsen, tidligere Centerleder på SDU's Center for Journalistik Troels Mylenberg  og it-bloggeren Dorte Toft.

Y. Ytringsfrihed
Nyere tids mest omfattende debat om ytringsfriheden fandt sted under Muhammed-krisen. Berlingske Tidende bragte ikke karikaturtegningerne, men bakkede Jyllands-Posten op. Men med drabstruslerne mod tegneren Kurt Westergaard bragte Berlingske Tidende tegningen, som dokumentation for nyheden om anholdelsen af den gruppe mennesker, der ifølge politiet var en trussel for Kurt Westergaard.

Z. Zonerne
Jobzonen og Bilzonen er begge portaler ejet af Berlingske Media, JP/Politikens Hus og TV 2. Portalerne blev oprindeligt til på Berlingskes initiativ. Jobzonen beskæftiger cirka 40 medarbejdere, Bilzonen omkring 20. Zonerne hørerer til de 100% annoncefinansierede aktiviteter og dermed hårdt pressede af nedgangen på rubrikmarkedet.

Æ. Ældste eksisterende avis
Med 260 år på bagen er Berlingske Tidende Danmarks ældste eksisterende avis.

Ø. Økonomi
Man skal langt tilbage i Berlingske Tidendes lange historie for at finde et tidspunkt, hvor avisen har været mere presset økonomisk, end den er i dag med faldende læser- og oplagstal, et dykkende annoncemarked og en international ejer, Mecom Group, der er under hårdt pres fra banker og på børsen. Koncernchef Lisbeth Knudsen meldte ud i efteråret, at alle underskudsgivende forretninger vil blive lukket ned i 2009, medmindre de har stærk strategisk betydning. Medicinen hedder strammere end stram omkostningsstyring og turbo på produktudviklingen.

Å. Århus Stiftstidende
Tantens søsteravis Århus Stiftstidende er hovedproduktet i den jyske flanke Midtjyske Medier. Midtjyske Medier blev en realitet for et år siden, da Århus Stiftstidende/Randers Amtavis blev lagt sammen med De Bergske Blade. Århus Stiftstidende har længe været et økonomisk smertensbarn, men hører også til de strategisk vigtige forretninger, der derfor satses på kan produktudvikle sig til overskud - ikke mindst på onlineaktiviteter. Det skal ifølge koncernchef Lisbeth Knudsen vende minus om ikke til plus så i hvert fald til et neutralt nul her i 2009.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også