2008: Dagblade bremser læsertab

2008 har ikke været et kedeligt år for printmedierne. Når det gælder oplaget er faldene store, men læsertallene stabiliserer sig for morgenaviserne.
Tine Brødegaard Hansen

Magasiner er blevet lanceret og lukket og dagbladene har haft endnu et turbulent år, men gratisaviserne formåede at skabe flest bølger i mediehavet.

Print director i mediebureauet Carat, Gitta Steffensen, og print director i Mediacom Rasmus Møller kaster et blik på året der gik.

Dagblade
"Hovedparten af dagbladenes oplagstendenser er ikke positive, men flere af de større medier har bremset læsertalsnedgangen, det er selvfølgelig positivt," siger Rasmus Møller.

Index/Danmark Gallups læsertal for 2. og 3. kvartal 2008 sammenlignet med samme periode i 2007, viser, at Berlingske Tidendes læsertal ligger stabilt på 346.000 i 07 og 347.000 i 08. Politiens læsertal er i de to perioder vokset fra 416.000 til 423.000, mens Jyllands-Posten fik et fald fra 506.000 til 482.000 læsere.

Dagbladene har kæmpet i opgangstider, nu skal de gøre det i nedgangstider, så hvis 2008 har været et hårdt år, bliver 2009 endnu hårdere, vurderer Gitta Steffensen.

"2008 var et skidt år for regionalaviserne. Århus Stiftstidende har det klart værst, men Nordjyske Stiftstidende, der ellers har klaret sig godt, falder også i oplag (i november gik avisen tilbage med 9,9 pct. fra 64.000 til 57.666 ifølge udgivernes egne oplagstal for november, jf. artikelkommentaren, red.). Berlingske koncernen er hårdt ramt qua, at deres flagskib i både København og Århus lider," siger Gitta Steffensen.

Hun forventer dog at have set bunden, når det gælder oplaget for Jyllands-Posten og Politiken. Sidstnævnte har de seneste måneder stabiliseret faldet til et par procent og vinder flere læsere.

"Jyllands-Posten og Politiken har tilsyneladende nået bunden i 2008. Nu har de kun kernelæserne tilbage. Fordelen er, at Jyllands-Posten har et stort publikum mod vest og at Politiken har en meget klar profil. Berlingske Tidende bliver nok nødt til at skærpe profilen."

Når det gælder indkøbssiden, har 2008 budt på flere kombinationer af print og online end før.

"Det fylder mere og mere i annonceindkøbet at kombinere print med online. Vi ser eksempler på kunder, hvor online fylder mere end printdelen."

Gratisaviserne
Gratisavismarkedet har været det mest turbulente af alle mediekategorier, mener Rasmus Møller, der noterer sig at udgiverne har bremset op. De resterende gratisaviser har dog ikke oplevet den store effekt af Nyhedsavisens lukning.

"Gratisaviserne har haft to meget turbulente år, hvor de er gået på markedet med mange aviser for at lave modsvar til Nyhedsavisen. Nu trykker de ikke længere aviser, hvis ikke det kan betale sig."

Magasiner/ugeblade
2008 var året hvor små nicheprodukter blev lukket hurtigere. Det er Allers lukning af fodboldmagasinet Player og lukningen af Chili Groups gratisblad Mand et udtryk for.

Loyalitetsprogrammer og særlige shopping-arrangementer blev der mere af i magasinverdenen i 2008 og den trend vil blive forstærket i 2009, mener Gitta Steffensen, der noterer sig, at der var en del nye magasinlanceringer i år og nævner ud over Allers satsninger også Egmonts lanceringer af boligmagasinet Rum og Fit Living.

"Generelt har det set rimelig fornuftigt ud for den mediegruppe i 2008, men de traditionelle klassiske ugeblade kæmper stadig med oplagene," siger Rasmus Møller og udnævner I Form fra Bonnier Publications til årets højdespringer blandt magasinerne.

Effekten af Aller-magasinet Elle, der gik i handlen 1. september er endnu ikke til at måle, men Rasmus Møller ærger sig over, at Player ikke fik længere levetid. I det hele taget er det svært at ramme rent med magasiner til mænd.

"Der var læserinteresse for Player, men det er ikke nemt at få annoncørerne med, når man lancerer et nyt magasin, specielt ikke i et hårdt år. Det har været svært at få gang i mandemarkedet, både at få mænd til at læse bladene og at få annoncørerne til at købe annoncer."

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også