Høje avispriser truer mediet

Prisen på danske aviser er nu så høj, at aviserne kan dø af det. Det advarer danske og svenske eksperter om.Fagbladet Journalisten har sammenligning pris, økonomi og dækningsgrad mellem svenske og danske aviser, og den viser, at en svensk avis typisk koster mindre end 2.000 kr. i årsabonnement, mens en dansk avis typisk koster mere end 4000 kr.Samtidig er svenske avisers økonomi langt sundere.
MediaWatch

Prisen på danske aviser er nu så høj, at aviserne kan dø af det. Det advarer danske og svenske eksperter om.

Fagbladet Journalisten har sammenligning pris, økonomi og dækningsgrad mellem svenske og danske aviser, og den viser, at en svensk avis typisk koster mindre end 2.000 kr. i årsabonnement, mens en dansk avis typisk koster mere end 4000 kr.

Samtidig er svenske avisers økonomi langt sundere.

Professor Jørgen Poulsen advarede allerede for 10 år siden om at danske aviser var gang med at skræmme en stor gruppe læsere væk.

"De har år efter år satset kortsigtet. Det har vist sig forkert," siger Jørgen Poulsen, der forklarer, at danske aviser ganske vist har tjent penge på at sætte prisen op, men at prisstigningen har udhulet læsergruppen, så dækningen nu er så lav, at aviserne bliver uinteressante for annoncørerne.

"Aviser med meget høj dækningsgrad er ikke til at slå af pinden. De har trofaste annoncører. Derfor er annoncepriserne meget højere i Sverige," fastslår Jørgen Poulsen.

Mens danske aviser fra 1996 til 2006 har mistet 26 procent af deres læsere, er avisernes oplag i Sverige kun faldet 10 procent, og den store danske oplagsnedgang ryster professor Lennart Weibull, der som en af de få har gennemført analyser af prisstigningers betydning for læsernes lyst til at købe avisen.

Weibull er overbevist om, at Berlingske Medias og JP/Politikens Hus' næsten totale dominans i Danmark er hovedårsagen til læserflugten.

"Den store koncentration virker konserverende. De risikerer at få de samme ideer og ikke blive udfordret," siger Weibull.

- Newspaq

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også