USA-aviser tabte 19 pct. i tredje kvartal

De amerikanske dagblade mistede 2 mia. dollar i annonceomsætning i tredje kvartal sammenlignet med 2007.
MediaWatch

Hvis vi herhjemme får lyst til at pibe over en skrantende økonomi, skal vi bare vende blikket mod USA. I den aktuelle krises moderland er den kedelige udvikling langt mere fremskreden, og forbrugernes tilbageholdenhed rammer nu aviserne direkte på omsætningen.

Tredje kvartal var kulsort for de amerikanske dagblade, som tabte næsten en femtedel af annonceomsætningen - to mia. dollars svarende til godt 11,7 mia. kr - sammenlignet med sidste år.

Det fremgår af den seneste statistik fra Newspaper Association of America.Hele 19,26 pct. faldt markedet for printakitiviterne med. Værst gik det på rubrikmarkederne, som gik tilbage med 30,85 pct., mens brandingannoncer (national) tabte 18,42 pct. og detailannoncer (retail) var nede med 11,72 pct.

Online blev også ramt af recessionen og måtte for andet kvartal i træk indkassere en lussing, omend den med en nedgang på 3 pct. langt fra har kraft som den uppercut, printmedierne løb ind i.

Udsigterne for det samlede resultat i 2008 – og dermed også fremtidsudsigterne – er således ikke alt for gode, eftersom det hele ventes at accelerere yderligere i dette års indeværende og sidste kvartal.

 - MediaWatch

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også