USA-aviser tabte 19 pct. i tredje kvartal
Hvis vi herhjemme får lyst til at pibe over en skrantende økonomi, skal vi bare vende blikket mod USA. I den aktuelle krises moderland er den kedelige udvikling langt mere fremskreden, og forbrugernes tilbageholdenhed rammer nu aviserne direkte på omsætningen.
Tredje kvartal var kulsort for de amerikanske dagblade, som tabte næsten en femtedel af annonceomsætningen - to mia. dollars svarende til godt 11,7 mia. kr - sammenlignet med sidste år.
Det fremgår af den seneste statistik fra Newspaper Association of America.Hele 19,26 pct. faldt markedet for printakitiviterne med. Værst gik det på rubrikmarkederne, som gik tilbage med 30,85 pct., mens brandingannoncer (national) tabte 18,42 pct. og detailannoncer (retail) var nede med 11,72 pct.
Online blev også ramt af recessionen og måtte for andet kvartal i træk indkassere en lussing, omend den med en nedgang på 3 pct. langt fra har kraft som den uppercut, printmedierne løb ind i.
Udsigterne for det samlede resultat i 2008 – og dermed også fremtidsudsigterne – er således ikke alt for gode, eftersom det hele ventes at accelerere yderligere i dette års indeværende og sidste kvartal.
- MediaWatch