Metro hårdt ramt i USA

USA er et af Metro Internationals problembørn. Det får analytikere til at tale om salg eller lukning. Adm. dir. Per Mikael Jensen afviser, men "dansk frasalgsmodel" kan komme på tale.
Tine Brødegaard Hansen

Metro International udgiver aviser i Philadelphia, Boston og New York. De to førstnævnte anslås at have givet tab på 12 millioner dollar sidste år, mens New York-udgaven klarer sig bedre med en indtægtsstigning på 21 procent sidste år, skriver Media Life Magazine.

Analytikere i krisestemning
I regnskabet for tredje kvartal understreger Per Mikael Jensen, at annoncesalget i USA er på niveau med sidste år, trods hårde konjunkturer og stigende annoncepriser.

Men til MediaWatch siger Per Mikael Jensen, at prisstigninger på papir på op til 55 pct. også har ramt Metro i USA hårdt.

Medieanalytiker i Kaupthing Bank, Henrik Schultz, og professor med speciale i gratisaviser, Piet Bakker, peger dog på, at situationen for Metro i USA er uholdbar, og at man risikerer, at investorerne taber tålmodigheden. Piet Bakker citeres endvidere for, at Metros gratisaviser har været til salg et år uden at købere har vist sig.

Det skyldes, at forretningerne i USA forventes at fremvise røde tal igen i år samtidig med, at Metro International ikke forventer at nå break even i år. Resulatet kan blive salg, og hvis det ikke lykkes, lukning af gratisaviserne, skriver Media Life Magazine.

Men de dystre forudsigelser afviser Metros adm. direktør, Per Mikael Jensen, på en telefon fra Hong Kong.

Mulighed for frasalg
"Hvis vi overvejer at sælge nogle aviser, ville jeg ikke sige noget om det, fordi vi er en børsnoteret virksomhed. I USA har vi som alle andre medievirksomheder haft et hårdt år, men de seneste to måneder er gået bedre, vi har haft salgsfremgang og i oktober kom der overskud."

Alligevel understreger han, at en frasalgsmodel, som den der gælder MetroXpress i Danmark, hvor henholdsvis A-pressen og JP/Politikens Hus hver har 24,5 procent af aktierne, kan komme på tale i USA.

"Under alle omstændigheder driver vi jo en forretning, og ser vi muligheder i at sælge fra på samme måde, som vi har gjort i Danmark, er det noget vi vil se nærmere på. Der står ingen steder i Grundloven, at vi skal udgive gratisaviser i USA."

USA har ingen strategisk betydning
Udgivelserne i USA har heller ikke en særlig strategisk betydning for Metro International, siger Per Mikael Jensen.

Metros amerikanske eventyr går otte år tilbage, hvor Metro var med til at sparke en aviskrig i gang i USA. Udfordringen blev taget op og en strøm af gratisaviser i et avismarked, der var hårdt ramt af dalende oplag og dalende annonceindtægter. I dag kradser krisen igen i USA, men det kan blive en fordel for gratisaviserne.

"Der er ingen tvivl om, at krisen påvirker annoncørerne. Jeg har lige været i Korea og mødtes med chefer fra nogle af landets syv største virksomheder. De har sådan set penge nok, men for en sikkerheds skyld venter de med at investere dem, selvom det går godt for dem. Omvendt er der også mange der bliver nødt til at annoncere, fordi behovet for at gøre opmærksom på sig selv ikke forsvinder i krisetider. De ser på, hvor de får mest for pengene, der er Metro et godt bud. Vores erfaring er, at vi får flere læsere i krisetider, senest i Sverige i 2002."

Prisforskelle gavner gratisaviser
Hvis krisen fortsætter kan de markante prisforskelle mellem gratisaviser og betalingsaviser i USA igen blive et vigtigt konkurrenceparameter.

"Under normale omstændigheder betyder en finanskrise, at Metro og de andre gratisaviser har en bedre chance for at komme ind hos de annoncører, der ellers har haft det svært med gratisaviser. I New York er der en hysterisk prisforskel på en annonce i New York Times (NYT) og en annonce i Metro. I NYT betaler man op til 100.000 dollar for en side, i Metro koster en side 8000 dollar. Den prisforskel skyldes ikke oplag eller læsertal, men tradition. Når det går godt, har annoncørerne råd til at betale for det, men når der er færre midler, ser man på budgetter og hvor man kan skære ned. Det er årsagen til, at vi har salgsfremgang i New York og at NYT har tilbagegang."

Flere annoncører vil prøve gratisaviser
Når Per Mikael Jensen kaster blikket på det danske mediemarked, forventer han også at krisen kan give en positiv effekt, selvom prisforskellene er i et andet leje.

"I Danmark er prisforskellen ikke på niveau med USA, men der er stadig prisforskel på MetroXpress i forhold til Berlingske Tidende, Jyllands-Posten og Politiken. Det betyder nok, at nogen annoncører vil prøve gratisaviserne, vi er gode til at tage markedsandele."

Derudover er det danske marked hjulpet af, at der med Nyhedsavisens lukning er en gratisavis mindre og at de tre tilbageværende er koncentreret på færre hænder, siger Per Mikael Jensen.

Fakta
Konjunkturerne har generelt ramt det amerikanske avis- og magasinmarked hårdt. Aviskæden Gannett, der ejer USA's største avis, USA Today samt 84 andre titler, nedlægger 3.000 stillinger efter at koncernens omsætning for andet kvartal i træk skuffer. Magasinudgiveren Time Inc. har for nylig fyret 600 ansatte, skriver Jyllands-Posten.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Læs også