Per Mikael: Finanskrisen rammer os

Schibsted-samarbejde pynter på Metros driftsresultat. Trods læserfremgang går annoncesalget tilbage.
Tine Brødegaard Hansen

Metro International, der har Per Mikael Jensen som øverste chef, har i dag offentliggjort regnskaberne for tredje kvartal af 2008.

Driftsresultatet blev på 24 mio. euro mod et tab på 13,5 mio. euro i 2007. De sorte tal skyldes kapitaltilførslen fra aftalen om at sælge 35 pct. af Metro Sverige til Schibsted for 350 mio. svenske kr. i kontanter, skriver Per Mikael Jensen i sin kommentar til regnskabet og tilføjer:

"Salgssynergier fra denne aftale forventes at blive realiseret i 2009."

Var det ikke for den aftale, havde Metro-koncernen i stedet måtte rapportere et tab på 13,4 mio. euro. Salget faldt i tredje kvartal med 14 pct. til 57 mio. euro fra 66,2 mio. euro i 2007. Derimod er læsertallene gået op med otte pct. til 17,7 mio. daglige læsere i de 20 lande og 150 større byer, hvor Metros gratisaviser udkommer.

Svageste kvartal
Per Mikael Jensen skriver endvidere, at tredje kvartal historisk set er det svageste på grund af forskellige sæsonafhængige faktorer.

"Derudover er vores resultater stærkt præget af det ufavorable økonomiske klima i både USA og mange af vores europæiske markeder," skriver han.

Per Mikael Jensen glæder sig dog endvidere over en forbedret konkurrencesituation, bl.a. i Danmark hvor Nyehdsavisen ikke længere er en konkurrant:

"På det seneste har Metro ikke kun oplevet reduceret konkurrence i Sverige og Danmark men også i Nederlandene, Tjekkiet, Ungarn, Boston og Finland."

Trods dunkle økonomiske udsigter, der reducerer annoncesalget i mange lande og de stigende råvarepriser, fortsætter Metro med at være cost effektiv og derfor et attraktivt annonceforum, skriver Per Mikael Jensen men konkluderer, hvad han allerede har meldt ud tidligere, at Metro International ikke når break even for 2008-regnskabet.

Han regner ikke det danske marked blandt dem, der er hårdets ramt af negative økonomiske konjunkturer og faldende annoncepriser. De hårdest ramte markeder tæller: USA, Spanien, Italien, Frankrig og Portugal.

Læs hele rapporten her.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også