Berlingske afventer eBays træk

Berlingske Medias digitale direktør, Mette Bove-Nielsen, udelukker ikke muligheden for et samarbejde med eBay. I forvejen er Bilzonen presset af Den Blå Avis.
Tine Brødegaard Hansen

eBays opkøb af Den Blå Avis ryster endnu engang op i et mediemarked, der aldrig rigtig når at falde til ro i disse år.

Konkurrenterne er mange og tæller både Fynske Mediers pendant til Den Blå Avis, Gul & Gratis, der på nettet i august havde ca. 400.000 månedlige besøgende ifølge FDIM, dagbladenes rubrikannoncer og konkurrent til Den Blå Avis' Bilbasen, Bilzonen. Derudover kan auktionshuset Lauritz.com også forvente øget modspil fra eBay.

MediaWatch har ikke kunnet få en kommentar fra Fynske Mediers adm. direktør Poul Erik. Men Karsten Rees begrundelse for salget af Den Blå Avis udspringer af kold realisme, han siger til Dagbladet Børsen:

"eBay er så store, og de vil komme ind på alle markeder for rubrikannoncering. Spørgsmålet for mig var, om jeg ville 'beat them' eller 'join them. Jeg valgte det sidste, for jeg tror, det andet vil være en tabt kamp."

Dermed bliver det spændende hvordan Fynske Mediers konkurrent vil klare sig, når selv giganten Den Blå Avis, vælger at alliere sig frem for at kæmpe en tabt kamp.

På Berlingske Media afventer digital direktør, Mette Bove-Nielsen, med spænding, hvad eBay-direktør Jacob Fonnesbech Aqraou har oppe i ærmet af nye tiltag.

"Den Blå Avis og Bilbasen er etablerede spillere på det danske marked, som vi kender og løbende forholder os til, strategisk og operationelt. Det spændende bliver om Ebay nu vil lave deres forretningsmodeller om, og hvad de vil bruge deres opkøb i Danmark til."

Når det gælder muligheden for Berlingske Media-samarbejde med en net-spiller af lignende kaliber lyder meldingen fra Mette Bove-Nielsen: "Vi udelukker ingen muligheder i forhold til vores fremtidige udvikling."

"eBays opkøb af Den Blå Avis og Bilbasen giver jo god mening i forhold til Ebays ekspansionsplaner, men man må sige, at de har betalt en god pris. Det bliver spændende at se hvad de har tænkt sig at gøre for at få investeringen hjem igen."

Indtil videre er Jacob Fonnesbech Aqraou ikke kommet med de store programerklæringer, men papirudgaven af Den Blå Avis har formentlig kun et år igen, hvilket kan blive en fordel for dagbladene, og følgende punkter skal forbedres ifølge pressemeddelelsen:

Systematikken forbedres. Det bliver lettere at sælge ting og finde ting.

Betalingsstrukturen ændres. Det vil betyde, at der sættes meget mere til salg, hvilket vil give mere handel.

Det bliver meget hurtigere at bevæge sig rundt på de enkelte sites.

Derudover satser Jacob Fonnesbech Aqraou ifølge Børsen ydermere på, at styrke samspillet mellem rubrik- og bannerannoncer, da væksten ikke alene kan komme på rubrikmarkedet.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også