Søndagsavisen vil med på boligbølgen

I forbindelse med genfødslen af sondagsavisen.dk lancerer Søndagsavisen et nyt boligsite, der på sigt skal trække flere annoncekroner til det trængte mediehus.
Zandra Damsgaard
I forbindelse med genfødslen af sondagsavisen.dk lancerer Søndagsavisen et nyt boligsite, der på sigt skal trække flere annoncekroner til det trængte mediehus.

Rekordmange boliger til salg på et stagnerende boligmarked er en tikkende bombe under både den nationale og manges private økonomi, og det gør det unægtelig interessant for danskerne at læse om.

Derfor præsenterer Søndagsavisen et nyt boligsite i kølvandet på relanceringen af sondagsavisen.dk i oktober.

"Bolig er et område, som folk gerne vil læse om, og det falder i tråd med Søndagsavisen andre områder, der kredser om rejser, mad og hvad danskerne ellers beskæftiger sig med i deres fritid," siger redaktionschef Rikke Pedersen til MediaWatch.

En bid af annoncekagen
Det nye boligsite kommer både til at indeholde tendenshistorier om for eksempel boligindretning og mere nyhedsprægede artikler om boligmarkedet og er en del af Søndagsavisens store onlinesatsning i form af sondagsavisen.dk.

Ugeavisen har traditionelt været stærk på jobannoncer, men har også lidt under et skrantende marked for selv samme, og nu skal platformen altså bredes ud på internettet.

At den nye boligportal på sigt gerne skulle give Søndagsavisen yderligere en bid af det lukrative marked for boligannoncer, er således ingen hemmelighed, medgiver Rikke Pedersen.

Selvom Nyhedsavisens bortgang har været et plaster på det blødende sår, er Søndagsavisen nemlig ikke gået fri af konjunkturnedgangen, og selskabet har tidligere på året måttet stramme skruen og indsnævre fokus navnlig til onlineaktiviterne.

Nye kolleger til B.T.-folk
Det børsnoterede selskab Søndagsavisen A/S omfatter allerede boligportalen Boligportal.dk, hvorunder myliving.dk, der hidtil har fået sit stof fra Boligmagasinet, i dag rangerer. Den 1. oktober bliver myliving.dk derimod en del af det genfødte sondagsavisen.dk, og det bliver Søndagsavisen selv, som skal levere indholdet.

Søndagsavisens direktør og ansvarshavende chefredaktør, den tidligere B.T.-boss Arne Ullum, har efter alt at dømme været aktiv i netværket og skabt en ny redaktion af gamle kolleger fra formiddagsavisen.

En af dem er redaktionschef Rikke Pedersen, der nu står for at styrke den nyoprettede knap ti mand store onlineredaktion med en redaktør og en journalist til det nye boligsite, som planmæssigt går i luften i slutningen af oktober.

Boligportalen har endnu ikke noget navn, men den kommer ifølge Rikke Pedersen formentlig til fortsat til at hedde myliving.dk, blot vil læserne nu blive henvist fra sondagsavisen.dk.

Fritidslæsning på nettet
Allerede den 3. oktober blænder man op for det nye sondagsavisen.dk, der ganske som den trykte ugeavis skal trække danskere over en bred kam til i deres fritid.

"Vi vil gerne lave et site, hvor man skal bruge lidt ekstra tid, det vil sige ikke i arbejdstimerne, men meget i weekenden og om aftenen. Der bliver ikke så mange telegramnyheder - mere baggrund, en hårdere prioritering og længere historier," fortæller Rikke Pedersen.

Den trykte udgave af Søndagsavisen kommer i weekenden den 4.-5. oktober til i fælles fodslag med internetudgaven at undergå en forandring. Blandt andet skal print og internet dele stofområder, herunder boligstof og dermed ifølge Rikke Pedersen på sigt forhåbentlig også boligannoncer.

Søndagsavisen kalder sig Danmarks mest læste avis, idet ugeavisen hver weekend uddeles gratis til mere end 2,2 millioner danske husstande.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også