Redaktionelle ledere skal have større kommerciel forståelse

Finansiering, ledelse og marketing indgår i ny master i redaktionel ledelse. Det er nødvendigt, mener chefredaktør Peter Orry.
Tine Brødegaard Hansen

Han er indehaver af landets første mastergrad i Redaktionel Ledelse på Syddansk Universitet
og chefredaktør på JydskeVestkysten, en del af Syddanske Medier, og finder det helt naturligt at økonomi- og marketingstunge fag, udgør en del af indholdet i den to-årige masteruddannelse om redaktionel ledelse.

Kommercielle områder indgår i ledergruppen
"Det er nogle af de nye krav til redaktionelle ledere fremover. Jeg sidder i en ledergruppe på Syddanske Medier med folk fra annonce- og marketingsafdelingen, der har vi mange drøftelser, hvor de kommercielle områder indgår som en nødvendig del, og hvor det er en fordel at jeg kan tale med om det. I dag er det er ikke nok at være en god journalist, som leder, vi skal også finde ud af, hvordan vi kan producere og distribuere journalistikken, så vi tjener penge på den," siger Peter Orry.

Han finder det positivt, at der kommer mere fokus på den økonomiske side af sagen og tror ikke, at det risikerer at skabe en uheldig sammenblanding mellem redaktionelle og kommercielle hensyn.

God journalistik er primær opgave
"Jeg glemmer ikke, hvad jeg primært er sat i verden for: at lave god journalistik. Det er det altafgørende, men for at vi kan blive ved med at være her, er det nødvendigt med økonomisk forståelse, også som chefredaktør, men jeg har ingen problemer med at skille skæg for sig og snot for sig."

Peter Orry understreger, at uddannelsen også fokusuerer stærkt på ledelse, hvilket var en hjælp, da JydskeVestkysten indførte borgerjournalistik.

Fra at basere sig på erfaring og mavefornemmelse anlægger Peter Orry i dag en mere strategisk tilgang og tænker mere over, hvilke bevæggrunde medarbejderne kan have til at være skeptiske over for den type forandringer, hvilket gør det nemmere at gå i dialog dem om, hvorfor forandring kan være nødvendige og positive.

Borgerjournalistik gav modstand
"Da vi indførte borgerjournalistik og gav brugere og læsere adgang til at skrive direkte på jv.dk, uden at nogen journalister har været inde over, var det en ledelsesmæssig udfordring at overbevise journalisterne om, at det var en god idé. Nogle mente, at det var for dårligt, at de havde gået i skole i fire år for at blive journalister, og så kunne folk bare lægge historier på sitet, som ikke levede op til den journalistiske standard. Men pointen er, at brugerne bidrager med nogle nære historier, som vi ikke selv har tid og kræfter til at dække."

Om Syddanske Medier
Syddanske Medier består af dagbladet JydskeVestkysten, internetaktiviteterne under Syddanske Online (inkl. portalen jv.dk), radiouniverset Skala.fm samt en 50 pct. ejerandel af Dagbladenes distributionsselskab, Dansk Avis Omdeling.

Om Master i Redaktionel Ledelse
Master i redaktionel ledelse er en universitetsbaseret lederuddannelse skræddersyet til mediebranchen. For at søge ind kræves en diplom- eller bachelorgrad eller en uddannelse på lignende niveau, for eksempel en journalistuddannelse, og minimum to års relevant erhvervserfaring.

I løbet af den to-årige deltidsuddannelse trænes kompetencer inden for medieteori, finansiering, virksomhedsledelse og marketing på linie med andre masteruddannelser i ledelse. Uddanelsen er stærkt medierettet og har fokus på mediebranchens problemstillinger.

Kilde: Syddansk Universitet

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også