Fremtiden for gratisaviser er mere segmenteret

Mediesociolog Ida Schultz er overbevist om, at gratisaviserne er kommet for at blive og ser to mulige scenarier for fremtiden.
MediaWatch

Mediesociolog Ida Schultz er overbvist om, at gratisaviserne er kommet for at blive og ser to mulige scenarier for fremtiden.

Ida Schultz opridser scenarierne sådan over til information:

"Det ene scenarie er, at gratisaviserne bibeholder en publicistisk ideologi og holder den journalistiske fane højt. Der bliver måske ikke råd til de store gravende solohistorier, men til en gratisavis, der loyalt og nøgternt leverer de vigtige fælleshistorier", siger hun.

Det andet scenarie er en amerikansk model, hvor avisen til forveksling ligner en avis, men mere ligner ugeavisen i koncept og format - med vægt på annoncer frem for nyhedsstof, og som dermed kan finansiere sig selv. |NP|

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også