Arven efter Nyhedsavisen

Efter Nyhedsavisens død er konkurrenter gået på rov blandt de "ledige" annoncører.
 
Henrik Skov
Efter Nyhedsavisens død er konkurrenter gået på rov blandt de "ledige" annoncører.

 

Denne artikel er bragt i samarbejde med Morgenavisen Jyllands-Posten.

Allerede mandag morgen gik annonceafdelingerne på landets aviser i kamp for at kradse Nyhedsavisens annoncører til sig.

»På den korte bane gør vi som alle andre mediehuse. Der er løse penge derude, og det gælder om at fange dem,« siger koncernannoncedirektør i Berlingske Medier, Søren Hyldgaard.

Hos Berlingske-koncernen er det primært Urban, som skal ind og erobre Nyhedsavisens nu forladte territorium.

Nyhedsavisens eks-annoncører får på kort sigte hverken en bedre eller ringere pris, end de ville have fået for en uge siden, forsikrer Søren Hyldgaard. Det betyder også, at annonceafdelingen f.eks. har sagt nej tak til en række af Nyhedsavisens tidligere annoncører, der krævede sidepriser helt ned til 5-6.000 kr. pr. side.

Prisstigninger på gratisavismarkedet kommer kun i takt med læsertallenes vækst, mener direktøren.

»Det er afgørende. Hvis jeg kan øge læsertallet 10 pct., så har jeg også en god case for at sætte prisen 10 pct. op,« siger Søren Hyldgaard.

Flere læsere
Morgenavisen JyllandsPosten har også ringet rundt for at kapre Nyhedsavisens annoncører, men annoncedirektør Morten Kallmayer forventer ikke, at Nyhedsavisens lukning betyder ret meget for omsætningen hos betalingsdagbladene.

»Nyhedsavisens markedsandel er ikke voldsomt stor. Nyhedsavisen har taget millimeter, men de har ikke fået ret meget for dem. De har i høj grad været prispressere og selvfølgelig vundet ordrer på det,« siger Morten Kallmayer.

MetroXpress, der også har 24timer under vingerne, ændrer ingen priser, før læsertallene begynder at skyde i vejret.

»Vi har mistet mange årsaftalekunder til Nyhedsavisen i første kvartal. Dem er vi selvfølgelig alle sammen i dialog med nu for at få dem tilbage. De skal til at betale mere for varen end hos Nyhedsavisen, men ikke mere end de gjorde hos os, da vi mistede dem,« siger Søren Riis, der vurderer, at hver af de tre gratisaviser i snit kan se frem til at få 50-80.000 nye læsere.

Han sidder ligesom sine konkurrenter lige nu og venter spændt på, hvordan de enkelte avisers læsertal udvikler sig den kommende tid.

»Priserne er fuldstændig afhængige af læsertallene. Vi kan i hvert fald endnu ikke bevise, at vi har fået flere læsere, end vi havde i forrige uge. Først når man ser de nye læsertal, kan man vurdere, om der er potentiale for at få mere for varen,« siger Søren Riis, der regner med, at MetroXpress' annoncevolumen vil stige den kommende tid.

Men mærkbare prisstigninger vil næppe komme på tale før 2009.

»Årsaftalerne forhandles igen i første kvartal 2009, og det er her, at det store slag skal slås. Her håber vi så, at vi er i en position, hvor kunderne kan se, at de får de mange flere læsere,« pointerer han.

MetroXpress laver allerede onsdag distributionsanalyser for at måle, hvor mange flere der snupper selskabets aviser - på den baggrund vil selskabet vurdere, om oplaget skal sættes i vejret.

Gratisavisen Urban har imidlertid ingen aktuelle planer om at skrue oplaget markant i vejret.

»Først og fremmest gælder det om at være til stede, hvor læserne færdes - uden at vi skruer oplaget op og dermed kommer til at beskadige det meget høje antal læsere, vi har pr. avis. Men vi vil helt sikkert se på, hvor vi nu kan optimere distributionen og lægge aviserne de steder, hvor lysten til at tage en avis er størst,« siger koncerndirektør for Berlingske Medier, Lisbeth Knudsen.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også