Morten N. Nielsen: Vi satte scenen i branchen

Et slag skal kæmpes for fuld skrue, siger Morten Nissen Nielsen, der var adm. direktør for Nyhedsavisen, og aldrig overvejede at springe fra.
Tine Brødegaard Hansen

Et slag skal kæmpes for fuld skrue, siger Morten Nissen Nielsen, der var adm. direktør for Nyhedsavisen, og aldrig overvejede at springe fra.

Så sent som i fredags var Morten Nissen Nielsen "gæst" i Medieugen på MediaWatch. Her langede han voldsomt ud efter betalingsaviserne, konkurrenten Metroxpress (som der senere på dagen blev givet købstilbud på fra Nyhedsavisens ejer Morten Lund) og ærgede sig over en uge med manglende spænding. Han sagde blandt andet:

"Derudover har det nu været en uge på det jævne rent spændingsmæssigt. Ingen af konkurrenterne har dømt os døde, hvilket jeg allerede savner. Det er skønt at spille på den del af banen, hvor tryghedsnarkomanerne i avisbranchen ikke tør være."

Morten Nissen Nielsen, der er en verden til forskel på situationen i fredags og nu, hvor Nyhedsavisen er lukket, hvordan ser du på situationen?

"Fra day one skulle man ikke være med på Nyhedsavisen, hvis man var tryghedsnarkoman. Nu er den lukket, det er en del af spillet, og det tager vi med oprejst pande. Vi havde hellere vundet, men nu må vi spørge os selv, om vi er tilfredse, og om vi har vi givet os fuldt ud, og det kan vi sige, at vi har."

Hvilke planer har du for, hvad der skal ske nu?

"Med den turbulens der har været på Nyhedsavisen, er det nødvendigt at være 100 pct. commited, ellers kan man ikke lede sådan en virksomhed. Derfor har jeg aldrig tænkt i alternativer eller overvejet at springe fra uanset hvad. I øvrigt ville jeg ikke kunne forlade Svenn Dam og medarbejderne i det projekt, vi satte os for."  

Hvad har været det bedste og det værste ved at være en del af Nyhedsavisen?

"Det gode har været, at vi har skabt intensitet i branchen, dagen i dag (i går mandag, red.) har ligget en anelse over gennemsnittet i intensitet, men vi har sat scenen i vores brance, og jeg har det fint med at være involveret i det projekt trods den store risiko, og det at branchen har rottet sig sammen imod os. Jeg ville være skuffet, hvis det ikke havde givet mine modstandere et smil på læben, at vi ikke er lykkedes med vores projekt. Men hvis man er bange for at tabe, skal man ikke kaste sig ud i det, så der har ikke været noget dårligt ved det."

Du har ofte meldt meget skarpt ud i medierne og langet ud mod de gamle medier, hvor stor en del har været oprigtig modstand mod dem, og hvor stor en del har handlet om spin på Nyhedsavisens vegne?

"Jeg har kæmpet Nyhedsavisens sag, det har jeg kunnet stå inde for, og de gamle aviser er jo faldet i oplag, som vi har påpeget. De har snakket lige så meget om os, som vi har om dem. Det kan ikke være anderledes. Det har været alletiders, at der har kørt det pingpong mellem os og vores konkurrenter, et slag skal være for fuld skrue, de er gået efter struben på os og oplevelsen har været verdensklasse."

Hvis vi taler i 'avis-krig' termer, hvilke medietyper holder du så med i dag, hvor Nyhedsavisen er ude af billedet, er det de resterende gratisaviser eller de 'gamle' betalingsaviser?

"Jeg må sige, at jeg har holdt med Nyhedsavisen gennem hele det forløb, nu hvor den ikke er der længere, så vil jeg ikke pege på nogen andre, det er der nok af eksperter, der gør. Det, jeg kan sige er, at de betalte aviser havde et problem før, under og efter Nyhedsavisen."

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også