Søren Riis: Aviskrigen fortsætter

Umiddelbart er Nyhedsavisens død godt for branchen, men konkurrencen vil fortsat være hård, spår MetroXpress' administrerende direktør.
MediaWatch
Umiddelbart er Nyhedsavisens død godt for branchen, men konkurrencen vil fortsat være hård, spår MetroXpress' administrerende direktør.

Søren Riis forventer, at den kommende tid bliver lidt lettere for MetroXpress og søsteravisen 24timer. Nyhedsavisen efterlader en stor annoncør-dam, som Søren Riis kan fiske i, men han bliver ikke den eneste, som trækker waders på.

"Det bliver ikke a walk in the park, selvom stien er blevet lidt lettere at gå på. Det er jo ikke sådan at aviskrigen nu er afblæst, og vi skal stadig konkurrere mod Urban," siger han.

Nyhedsavisens død frigør udover annoncører omkring 600.000 læsere, så MetroXpress og 24timer kan forvente et boost. Samtidig regner Søren Riis også med en række afledte effekter, så det vil blive billigere for eksempel at distribuere gratisaviser.

"Umiddelbart er Nyhedsavisens lukning derfor en god nyhed, selvom jeg naturligvis er ked af det på medarbejdere og kreditorers vegne. Men lukningen betyder, at der samlet set vil komme færre fyringer i branchen end hvis krigen havde fortsat med samme styrke et år endnu," siger han.

Søren Riis forventer ikke at han på kort sigt vil kunne hæve sine kontaktpriser voldsomt.

"Vi har heldigvis på intet tidspunkt dumpet priserne, så det er ikke nødvendigt for os at hæve priserne med 15 eller 20 procent. Men vi har naturligvis tabt noget i volumen på grund af Nyhedsavisen, som har tiltrukket en del annoncører," siger han.

De annoncører kan Søren Riis nu håbe på vender tilbage og hvis MetroXpress og 24timer samtidig kan sætte sig på nogle af Nyhedsavisens læsere kan det få stor betydning på et tidspunkt, hvor markedet ellers er gået i recessions-mode.

Selvom der på den måde kan høstes på kort sigt tror Søren Riis ikke på, at de danske aviser hermed er sikret overlevelse i al fremtid.

"Det her ændrer ikke på de betalte dagblades strukturelle problemer," siger han.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også