Fremtidsforsker: Vi får smiley på journalistik

Medieforbrugeren vil i højere grad tage de kritiske briller på i fremtiden og efterspørge varedeklaration på journalistikken som fagdisciplin.
Tine Brødegaard Hansen

Medieforbrugeren vil i højere grad tage de kritiske briller på i fremtiden og efterspørge varedeklaration på journalistikken som fagdisciplin.

Det mener sociolog og fremtidsforsker Eva Steensig, der har en baggrund i reklamebranchen og nu ejer konsulentvirksomheden Lighthouse Cph, der forsker i fremtidens forbrugeradfærd.

Forbrugerstoffet vil som medieindhold blive endnu større, mener hun, og her vil journalistikken også komme mere under lup. 

"Journalistikken som disciplin ændrer sig og presses af alt det brugergenererede og gratis indhold, vi ser i dag. Ligesom vi som forbrugere ønsker transparens og prissammenligninger, når det gælder forbrugsvarer, vil journalistikken blive underlagt samme krav og krav om at differentiere sig, så forbrugerne er klar over dens eksistensberettigelse. Vi vil i fremtiden se flere tv-programmer med undersøgende journalistik, der undersøger journalistikken."

Hvem vinder testen?

Eva Steensig forventer at se mange flere formater relateret til forbrug og forbrugertest både i de elektroniske medier og i printmedierne. Af samme årsag er hun positivt stemt over for Jyllands-Postens relancering, der med andensektionen Puls sætter mere fokus på læseren som forbruger.

"Den økonomiske opbremsning gør danskerne mere nøjeregnende med, hvad de bruger deres penge på. Nu navigerer vi efter, hvilket tv der er testvinder, før man køber et. Det vil vi kun se mere af."

"Danskerne er meget følelsesladede forbrugere og nogle giver mange penge for at få en emotionel værdi ved et produkt. Med den økonomiske opbremsning vil flere danskere fokusere på effekt, og om produktet virker. Det er et stort skifte fra dyrkelsen af det naturlige, detox og spiritualitet. Pludselig vil man diskutere om f.eks. coaching rent faktisk virker," siger Eva Steensig.

Liebhaveri vil dø

Medierne skal dog stadig sælge drømme, og forbrugerne vil efterspørge magasiner og tillæg om det perfekte liv og den eksotiske rejse, så længe det følges op af annoncer med billigere alternativer.

"Selvom der i sparetider er behov for luftlommer af eskapisme, skal der ikke stå idiot på ryggen af forbrugeren. Af samme grund vil liebhaverbegrebet dø, for det handler jo dybest set om at købe et gammelt hus alt for dyrt."

 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også