Millionunderskud hos avisfusion

Sjællandske Medier A/S tabte 13,9 mio. kr. i 1. halvår af 2008. Det fremgår af en intern mail, som er blevet sendt ud til medarbejderne.
Mikkel Arre

Sjællandske Medier A/S tabte 13,9 mio. kr. i 1. halvår af 2008. Det fremgår af en intern mail, som er blevet sendt ud til medarbejderne.

Størstedelen af underskuddet skyldes eftervirkningerne af, at Berlingske Tidende og Sjællandske i juni 2007 stoppede deres fælles abonnementsordning. Det har medført faldende abonnementsalg og større distributionsomkostninger.

Derudover har Sjællandske Medier A/S, der opstod ved årsskiftet som en fusion af DAGBLADET og det hidtidige Sjællandske Medier, i 1. halvår haft "betydelige ekstrabeløb ved fratrædelsesomkostninger på personalesiden - samt betydelige it-udgifter m.v. for at få de nye fællessystemer til at virke," skriver adm. direktør Torben Dalby Larsen i sin mail til de ansatte.

Over for Mediawatch pointerer den adm. direktør imidlertid, at alt går efter planen.

"Alle ansatte har vidst, at vi ville få underskud i 2008, for det meldte vi ud på vores generalforsamling. Vi har lagt en plan for det her store projekt, og den følger vi."

Der kommer ingen julemand

I mailen skriver Torben Dalby Larsen, at han forventer, at bunden er nået, men at der nu bliver "en lang tur op ad bakke". Heller ikke dét er der noget nyt i for de ansatte, siger han.

"De tilpasninger, vi har planlagt og gennemført, betyder, at vi bliver færre til at løse opgaverne. Men det har hele tiden stået klart. Med den her mail meddeler vi, at de vilkår, der er aftalt med medarbejderne, står fast. Der kommer ingen julemand, men jeg vil gerne understrege, at der heller ikke er nye spareplaner på vej."

Sjællandske Medier A/S har i forbindelse med fusionen sagt farvel til en række tabsgivende aktiviteter såsom at distribuere morgenaviser for Bladkompagniet, og disse besparelser vil kunne mærkes i 2. halvår af 2008, fremgår det af mailen. Alligevel vil Torben Dalby Larsen ikke fortælle om selskabets forventninger til regnskabet for resten af året.

"Vi tager 2008 som et mellemår, så det udtaler jeg mig ikke om. Ingen ved, hvordan konjunkturerne vil udvikle sig, men der er intet, der tyder på, at vi ikke er tilbage på sporet i 2009."

I 2007 havde Sjællandske Medier et underskud før skat på 12,2 mio. kr., mens fusionspartneren DAGBLADET havde et overskud på 17,5 mio. kr.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også