Ekspert: Intet nyt over ny avis

Faste læsere af Jyllands-Posten bliver ikke forskrækket over tabloid-omlægningen, men den vil næppe flytte læsere, vurderer ekspert.
Tine Brødegaard Hansen

Faste læsere af Jyllands-Posten bliver ikke forskrækket over tabloid-omlægningen, men den vil næppe flytte læsere, vurderer ekspert.

Peter From Jacobsen er fagmedarbejder for udviklingen af trykte medier på Update (tidl. Center for Journalistik og Efteruddannelse) og ekstern konsulent, han kalder relanceringen "konservativ", men mener, at den lever op til det, avisen havde lovet sine læsere.

"Omlægningen er vellykket i den forstand, at man næsten ikke lægger mærke til, at avisen nu er det halve format. Det er Jyllands-Posten, som vi kender den, det er der næppe nogen af de gode gamle læsere, der vil løbe skrigende væk over."

Vil omlægningen tiltrække nye læsere?

"Formentlig ikke, det er en meget konservativ relancering, og man har også forinden gjort sig umage med at fortælle læserne før relanceringen, at det stadig ville være den gamle Jyllands-Posten. Det lever de op til. Derfor gør relanceringen næppe den store forskel for læsertallet, men der er stadig mange trofastse læsere, som får nemmere ved at have styr på avisen, så en omlægning kan fastholde dem. Det bærer mest præg af at være en praktisk omlægning, hvor man kunne benytte lejligheden til at forny avisen visuelt og indholdsmæssigt."

Det er den nye Puls-sektion vel et forsøg på?

"Ja det er en omlægning af forbrugerstoffet i et dagligt tillæg, men ellers er der ikke den store formmæssige eller journalistiske fornyelse, men det er en god idé at samle den type stof, som alle avislæsere har behov for."

Vil det tiltrække flere yngre og kvindelige læsere?

"Det kan appellere mere til kvindelige læsere, men i den form, det har her, flytter omlægningen ikke det store. Der er mange steder, man kan få forbrugs-stof, men det fungerer som et naturligt supplement til de hårde nyheder og taler direkte til alle slags medieforbrugere."

Er du positivt overrasket eller en anelse skuffet?

"Avisen ser pæn og nydelig ud, men jeg er skuffet over manglen på mod til at prøve nye ting af. Et dagblad kan have mange andre udtryksformer og visuelt have mere spræl, hvor man udtrykker sig i lidt kraftigere billed- og rubriksprog. Man kunne også afprøve andre journalistiske formater. Jyllands-Posten benytter sig hovedsageligt af nyhedstekst og faktabokse, men mere visuelt appellerende formater kunne være spændende at se i avisen."

Chefredaktør for Jyllands-Posten, Jørn Mikkelsen, svarer på spørgmål om relanceringen.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også