Annoncekrisen presser medieaktier

Medieaktierne over hele verden har taget et voldsomt dyk de seneste to år. Annoncekrisen og stigende renter rammer mediernes skrøbelige økonomi.
MediaWatch

Medieaktierne over hele verden har taget et voldsomt dyk de seneste to år. Annoncekrisen og stigende renter rammer mediernes skrøbelige økonomi.

En række af verdens største mediehuse har lånefinansieret deres opkøb i de seneste år

Alene det seneste år er indekset for medier på New York Stock Exchange faldet med 31 procent, mens det tilsvarende fald på Londons børs er på 35 procent. Det skriver Berlingske Tidende.

Krisen er dog langt værre for en række britiske mediehuse. F.eks. er de tre britiske medieaktier Johnston Press, Trinity Mirror og Mecom, som ejer Berlingske Media, faldet med henholdsvis 90 procent, 83 procent og 82 procent.

Også mediehuse som tyske Springer, norske Schibsted og amerikanske New York Times har oplevet fald på omkring halvdelen af selskabernes værdi.

Eksperter peger på, at den internationale finanskrise har udløst en annoncekrise, hvor aktionærene generelt ikke tror på vækst på medieområdet. |NP|

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også