Annoncekrisen presser medieaktier
Medieaktierne over hele verden har taget et voldsomt dyk de seneste to år. Annoncekrisen og stigende renter rammer mediernes skrøbelige økonomi.
En række af verdens største mediehuse har lånefinansieret deres opkøb i de seneste år
Alene det seneste år er indekset for medier på New York Stock Exchange faldet med 31 procent, mens det tilsvarende fald på Londons børs er på 35 procent. Det skriver Berlingske Tidende.
Krisen er dog langt værre for en række britiske mediehuse. F.eks. er de tre britiske medieaktier Johnston Press, Trinity Mirror og Mecom, som ejer Berlingske Media, faldet med henholdsvis 90 procent, 83 procent og 82 procent.
Også mediehuse som tyske Springer, norske Schibsted og amerikanske New York Times har oplevet fald på omkring halvdelen af selskabernes værdi.
Eksperter peger på, at den internationale finanskrise har udløst en annoncekrise, hvor aktionærene generelt ikke tror på vækst på medieområdet. |NP|