Roskilde festival skriver selv avisen

Færre MetroXpress' journalister på Roskilde festivalen i år.
Per Fanefjord Laursen
Færre MetroXpress' journalister på Roskilde festivalen i år.

MetroXpress har i tre år haft opgaven med at skrive, trykke og distribuere en avis til gæsterne på Roskilde festivalen, der udgives af festivalen i samarbejde med gratisavisen.

Men i år står MetroXpress kun for trykning og distribution. Roskilde festival skriver selv avisen - på nær én side med almindelig nyheder, som avisen leverer.

Til årets festival valgte festivalledelsen, at informationsmedarbejdere skriver avisen, der ikke er gratis i festivalversionen. Den sælges i området for ti kr. pr. styk, som deles mellem MetroXpress og festivalen.

Festivalens talsmand Esben Danielsen afviser spekulationer om, at man helst selv vil styre indholdet af avisen og dermed styre uden om eventuelt kritiske artikler.

"Der er jo 5000 andre kritiske journalister på Roskilde, så det har vi intet imod. Men vi valgte i år at lave avisen mere som en forlængelse af den service, vi ellers yder til gæsterne. Med informationer om begivenheder, eventuelle ændringer, osv.," siger Esben Danielsen.

Han peger videre på, at man ikke er bange for kritik; Soundvenue er f.eks. hyret til at anmelde musikken. Esben Danielsen oplyser, der ikke er tale om besparelser: udgifterne til avisen rundt regnet er de samme som de andre år.

På MetroXpress har man taget festivalens nye plan til efterretning.

"Vi får en lige så god forretning som sidste år på at sælge annoncer til avisen og sælge og distribuere den," siger chefredaktør Jakob Høyer, der ikke just begræder, at man i år ikke producerer hele den redaktionelle del.

Den krævede nemlig meget energi og udløste et hav af overarbejdstimer blandt journalisterne.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også