Jyllands-Posten klar med relancering

Når Jyllands-Posten i slutningen af august går i tabloid bliver det med ny andensektion og mere fokus på privatlivet.
Tine Brødegaard Hansen

Når Jyllands-Posten i slutningen af august går i tabloid bliver det med ny andensektion og mere fokus på privatlivet.

Det skal skaffe flere yngre og veluddannede kvindelige læsere, afslører chefredaktør Jørn Mikkelsen.

Gennemsnitsalderen for avisens læser i dag ligger på 51 år, der er oftest tale om en mand, idet Jyllands-Posten har den laveste andel af kvindelige læsere, 43 pct., blandt de tre store morgenaviser.

Hvad kan læserne forvente sig af den nye Jyllands-Posten?

"Jyllands-Posten har traditionelt været kendt for at dække områder som politik, erhverv og tunge researchkrævende afsløringer. Det vil der stadig være, men nu supplerer vi den profil med en profil der taler til læseren som privatmenneske," siger Jørn Mikkelsen.

Han forklarer, at første sektion fortsat skal klæde læseren på som samfundsborger, mens Erhverv & Økonomi tager sig af læseren som professionelt menneske der er aktiv i arbejdslivet.

"Den nye sektion Puls vil tale til læseren som privatmenneske og skal handle om 'mig og mit liv' i bredeste forstand og indeholde artikler om forbrug, privatøkonomi og familie. Det vil hver dag fylde en sektion på syv tabloidsider."

Mandag vil der i stedet være en sports-sektion og om søndagen i stedet en Indbliks-sektion, mens Puls suppleres af tillæggene Tour fredag, Explorer lørdag og Living søndag. Det skal bringe avisen tættere på læseren.

"Jeg forestiller mig en mere helstøbt avis, hvor Jyllands-Posten skal tale til alle sider af læseren og ikke kun den professionelle side, vi vil tættere på læserne."

Er det også for at gøre op med, at Jyllands-Posten har overvægt af mandlige læsere?

"Det er en kendt sag, at vi har betydeligt flere mandlige end kvindelige læsere, vi vil gerne have fat i flere veluddannede kvinder læsere og lidt yngre læsere, begge dele er den nye sektion også skabt til."

Hvordan adskiller jeres andensektion sig fra andre aviser?

"Vores er unik fordi vi har grundlagt den helt fra starten, vi har lagt det i den, der mangler i vores avis for at komplettere billedet af Jyllands-Posten, så den taler til læseren som et helt menneske."

Hvad betyder omlægningen for den interne organisering?

"Der kommer en Puls-redaktion med en fast stab på syv til otte mennesker ledet af forbrugerredaktør Kirsten Elley og som også vil servicere fpn.dk. Der er tale om en hvis ommøblering af stof fra første sektion, hvor vi har mange 'tæt på-historier' i forhold til hverdagslivet à la om plasticposten skal vi forbydes. De artikler flytter nu over i Puls, så førstesektion bliver udland, politik osv. På den måde starter vi ikke helt forfra med Puls, vi har noget af stoffet allerede."

Bliver der alt i alt mere eller mindre avis?

"Der bliver en anelse mindre, jeg bruger hver morgen tre timer på at læse vores avis, det kan være, at det skal ned på to timer og 47 minutter. Det er ikke er et mål i sig selv at gøre avisen kæmpemæssig, men at anerkende rytmen i moderne menneskers liv, det er også en af grundene til at gå i tabloid, for det giver en overskuelighed, håndterbarhed og mulighed for at læseren nemmere kan gemme noget af stoffet til børnene er puttet."

Hvorfor har I valgt at bevare nogle tillæg i broadsheet-format?

"Det skyldes annoncehensyn, at vi beholder Erhvervsmagasinet, Karriere og Erhvervsejendomme i broadsheet. Der er mange af den type annoncer, der ikke passer ind i tabloid."

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også