Læserkapløb uden vindere

Analyse: Gratisaviserne er stødt mod et læserloft, og Nyhedsavisens vækst er stoppet. Men de betalte dagblade har heller ikke grund til jubel.
Ole Nørskov,Tine Brødegaard Hansen

Analyse: Gratisaviserne er stødt mod et læserloft, og Nyhedsavisens vækst er stoppet. Men de betalte dagblade har heller ikke grund til jubel.

Det viser de seneste læsertal fra Index Danmark/Gallup.

Gratismarkedets størrelse har stort set været konstant siden september 07. Urban, Nyhedsavisen, MetroXpress og 24timer kæmper om cirka 2 mio. læsere. Nyhedsavisen kan glæde sig over at have ædt markedsandele set over en længere periode, men situationen har været stabil i de seneste måneder.

I maj har Nyhedsavisen med 546.000 læsere 28,5 pct. af gratismarkedet mod 30,2 i marts og 28,9 i januar.

24timer er efter at have været oppe at snuse til de 30 pct. gået jævnt tilbage efter at have opgivet husstansomdelingen og ser ud til at stabilisere sig omkring 23-24 pct.

Urban har i en række måneder svinget omkring de 21 pct. - en markant tilbagegang i forhold til nov-dec. 2006, hvor Berlingskes gratis-spydspids sad på over 30 pct. af gratismarkedet, men til gengæld ser det altså nu ud til, at bunden er nået.

Også MetroXpress' læsertal er stabilt. Avisen sidder fast på omkring en fjerdedel af markedet.

Det er i øvrigt værd at bemærke, at Nyhedsavisen stadig er et stykke fra det niveau MetroXpress og Urban lå på, da de satte rekorder tilbage i foråret 2006, hvor de var alene på markedet.

Nedenstående graf viser udviklingen i antallet af læsere på gratisaviserne siden april 2006 (i antal tusinde).

Ser man på betalingsaviserne er læsertallene også temmeligt stabile. Sammenlagt har de tre store morgenaviser haft en relativ ringe maj med 1.2 mio. læsere, men månedstallene har længe svinget mellem 1,2 og 1,4 mio. sammenlagt.

Som nedenstående graf viser har Jyllands-Posten tabt terræn i løbet af de seneste to år. Men det er værd at bemærke, at det største fald skete for omkring to år siden, mens JP resten af tiden har rodet rundt lige omkring den halve mio. læsere. Den seneste måned der indgår i Gallup-tallene, maj 08, var til gengæld JPs hidtil dårligste. Hvor meget man skal lægge i det, er uklart, da JP også havde en meget dårlig maj i 2007, uden at det fik varig effekt.

 

Ser man på markedsandelene på morgenavis-markedet er bevægelserne forbløffende små i perioden, som har budt på den værste aviskrig i mands minde. Berlingske vandt lidt for to år siden (sjovt nok mest i perioden op til avisen gik i tabloid i august 2006), mens JP tabte. Politiken har vundet en smule på det seneste, men det overordnede billede er langt fra turbulent.

 

 

Ingen har noget at juble over, men der er små sejre at fejre alligevel.

Hos Nyhedsavisen vælger adm. direktør Morten Nissen Nielsen at glæde sig over at avisen fortsat kan kalde sig størst.

"Vi er glade for læsertallene på Nyhedsavisen. Det er altid rart at være nr. et. Vores 200 største kunder har mere end fordoblet deres omsætning hos os i det seneste kvartal. Noget tyder på, at de har gjort en god handel, da Nyhedsavisen er den avis, der vokser suverænt mest sammenlignet med sidste år. Nu arbejder vi videre på at gøre det endnu bedre i næste kvartal."

Daglige læsertal for maj måned i tusinder sammenlignet med forholdene året før i samme måned i parentes:

1. Nyhedsavisen 546 (+ 36,8 pct.)
2. MetroXpress 511 (- 8,8 pct.)
3. Jyllands-Posten 460 (- 5)
4. Ekstra Bladet 453 (+ 18,3)
5. 24timer 446 (- 5,3)
6. Politiken 439 (+ 2,6)
7. Urban 411 (- 15,8)
8. B.T. 387 (+ 10,3)
9. Berlingske Tidende 340 (- 1,7)

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også