Bureau: Nye betalingsaviser er utopi

Der kommer ikke et nyt 'Dagen' eller beslægtet projekt - alle odds er imod det i det nuværende mediemarked.
MediaWatch

Der kommer ikke et nyt 'Dagen' eller beslægtet projekt - alle odds er imod det i det nuværende mediemarked.

Alle faktorer taler imod, at der kan lanceres et nyt projekt i stil med den forliste Dagen.

Kunde & Cos Media Director Torsten Lehrmann er ellers altid klar til at tage imod nye aviser på markedet, men her vender han tommelfingeren nedad.

"Punkt ét: Jeg tror ikke, cheferne i de eksisterende avishuse vil acceptere, at et nyt avisprojekt opnår det nødvendige tilskud, som Dagen jo ikke fik. De 12 mio, som Dagen i sin tid fik med besvær, var en dråbe i havet," siger han med reference til at Dagen blev modarbejdet af den etablerede avisverden, da man søgte tilskud.

Skulle et nyt projekt opnå støtte, er annoncemarkedet heller ikke til nye nicheaviser.

"Trenden går jo mod, at nye aviser er gratis," siger han.

Nye betalte dagblade er i det helt taget oppe mod umulige vilkår, siger Torsten Lehrmann.

"Punkt to: En ny betalt avis har ét helt år, hvor den ikke har valide læsertal, som systemet fungerer i dag. Det har været et problem, senest med Nyhedsavisen, der kommer langt ned i annoncepriser uden data, og så skal kæmpe sig en lang vej op igen."

Han tror derfor ikke, det er muligt med nye projekter, når det er så meget op af bakke.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også