MetroXpress og 24timer fusionerer
Gratisavismastrodonten Metro International overtager gratisavisen 24timer. De to aviser fusionerer med øjeblikkelig virkning.
Dermed har Danmarks største gratisaviskoncern set dagens lys. Den nye aviskoncern, der vil operere gennem MetroXpress, vil distribuere begge aviser, oplyser MetroXpress i en pressemeddelelse.
Med fusionen styrker Metro sin position på det danske annoncemarked. Ifølge en pressemeddelelse vil man med de to udgivelser på ugebasis nå 1,9 mio. læsere, der dækker mere end halvdelen af den danske befolkning over 14 år.
Metro noterer samtidigt, at de to udgivelser kun har 19 procents overlap. Det understreges i pressemeddelelsen, at MetroXpress og 24timer til at begynde med vil arbejde hver for sig med to forskellige udgivelser og salgsafdelinger.
Det er forventningen, at det fælles annoncesamarbejde mellem MetroXpress, Morgenavisen Jyllands-Posten og Politiken i fremtiden vil generere synergier på indtægtsområdet.
Med fusionen vil JP/Politiken Hus få 24,5 procent af aktierne i MetroXpress A/S, hvilket er det samme som de hidtidige medejere af MetroXpress, A-pressen, har. Metro International sidder med de resterende 51 procent. |NP|