MediaWatch

Læsertal: Gratisaviser æder af hinanden

Læsertallene for de første fire måneder af 2008 viser, at Nyhedsavisen og 24timer først og fremmest har stjålet læsere fra Urban og MetroXpress.

Læsertallene for de første fire måneder af 2008 viser, at Nyhedsavisen og 24timer først og fremmest har stjålet læsere fra Urban og MetroXpress.

Ser man på omrokeringerne i læsertallene i januar til april i år sammenlignet med samme periode sidste år har 24timer og Nyhedsavisen været vinderne, mens Urban og MetroXpress har måttet afgive læsere. Det viser de seneste tal fra Index Danmark/Gallup.

Til gengæld er det ikke gået helt så så hårdt ud over de store morgenaviser, som ellers i samme periode har oplevet et massivt fald på bladsalget. På grund af beregningsmetoderne er der dog traditionelt en vis forsinkelse i effekten på læsertallene, så det er endnu for tidligt at juble hos JP, Berlingske og Politiken.

Juebl er under alle omstændigheder det forkerte ord. Politiken har som den eneste af de tre store morgenaviser holdt status quo, når man ser på det gennemsnitlige læsertal i årets første fire måneder sammenholdt med sidste år. Berlingske Tidende har dagligt 26.000 færre læsere end sidste år, mens Jyllands-Posten har tabt 15.000 daglige læsere.

Helt forunderligt er udviklingen hos B.T. og Ekstra Bladet, som begge formår at gå frem - Ekstra Bladet endda med hele 9,3 pct. - i perioden.

Her er listen over tabere og vindere. Læsertallet er et gennemsnit for årets første fire måneder. I parentes den procentvise vækst i forhold til samme periode sidste år.

  1. Nyhedsavisen: 591.000 (+85,9%)
  2. Information: 112.000 (+15,5%)
  3. 24timer: 521.000 (+9,7%)
  4. Børsen: 211.000 (+9,3%)
  5. Ekstra Bladet 439.000 (+9,3 pct.)
  6. B.T.: 407.000 (+5%)
  7. Politiken: 452.000 (+0,2%)
  8. Jyllands-Posten: 518.000 (-2,7%)
  9. Kristeligt Dagblad: 103.000 (-4,6%)
  10. Berlingske Tidende: 322.000 (-7,5%)
  11. MetroXpress: 520.000 (-11,9%)
  12. Urban: 438.000 (-20,25%)
  13. ErhvervsBladet: 64.000 (-34,4%)

Kilde: Index Danmark/Gallup (aktualitetstal)

 

Mere fra MediaWatch

Joy Mogensen: Vi vil gå et skridt længere end EU kræver

Kulturminister Joy Mogensen (S) fortæller, hun vil give danske medier mulighed for kollektive forhandlinger med techkoncerner om betaling for indhold i podcasten Indslag, hvor hun også forklarer "misforståelse" om brug af hyperlink.

Briefing: Ugen i mediebranchen

Udsigt til delvis genåbning, nye chefredaktører på TV 2 News og Jyllands-Posten, en kommende streamingtjeneste og planer om vækst blandt flere. Få overblik over ugens gang i Mediedanmark.

Læs også

Seneste nyt

Se flere jobs