Dagbladschefer bør få panderynker

Nyhedsavisen har fået en kapitalindsprøjtning på 117 mio., men har stadig store udfordringer. Alligevel bør dagbladsbosserne bekymre sig.
Tine Brødegaard Hansen

Nyhedsavisen har fået en kapitalindsprøjtning på 117 mio., men har stadig store udfordringer. Alligevel bør dagbladsbosserne bekymre sig.

"Med den nye kapitalindsprøjtning, bør panderynkerne blive noget dybere hos topledelserne i den danske dagbladsbranche," vurderer media director i Deloitte, Gorm Wesing Flyvholm.

Investorerne bag Nyhedsavisen, islandske Stordir Invest og Morten Lund, har skudt 117 mio. ind i Nyhedsavisen, skriver Business.dk. Det er udtryk for Morten Lunds optimisme og tiltro til projektet, der indtil videre har kostet ejerne mere end 600 mio.

Ifølge Gorm Wesing Flyvholm presser Nyhedsavisens investorers udspil dagbladsmarkedet med endnu et hak.

"Kombinationen af dette kapitalindskud, der ser ud til at forlænge gratisaviskrigen på ubestemt tid, en begyndende recession der primært påvirker tekstsidesalget samt job og boligannoncer, faldende gennemsnitpriser og fortsat oplagsfald, ja så bliver det nødvendigt med helt andre boller på suppen."

Men Nyhedsavisen står selv over for store udfordringer. Morten Lund anslår, at Nyhedsavisen har 2-4 pct. af annoncemarkedet og 16-17 af læserne. "Når de tal begynder at mødes, har vi en fantastisk forretning," siger Morten Lund til Business.dk.

"Spørgsmålet for Nyhedsavisens fortsatte eksistens er dog fortsat at få de rigtige annoncører, dvs. dem som primært har valgt de store landsdækkende eller regionale dagblade, om velvilligheden omkring kapital fortsat er til stede, hvis økonomien ikke forbedres markant. Udfordringen for Nyhedsavisen er stadigvæk at trods deres store annoncemængde er de gennemsnitspriser der realiseres ikke høje nok," siger Gorm Wesing Flyvholm.

Det skal et nyt bestyrelsesmedlem lave om på. Hermann Haraldsson, der har en fortid spidsen for mediebureauet OMD, og har stiftet mediebureaet Win Win Agency, træder nemlig ind i Nyhedsavisens bestyrelse med det formål at styrke kommunikation med mediebureauerne, der ifølge ham har haltet.

På positivsiden fremhæver Gorm Wesing Flyvholm Nyhedsavisens distributionsforretning, der kan være attraktiv fordi den er fleksibel, målrettet og har en højere kvalitet end Posten og Forbruger-Kontakt. Hans konklusion lyder:

"Alt i alt en spændende periode der nu lægges op til. Svaret fra konkurrenterne kan kun være endnu højere kvalitet, fortsat fokus på at slanke organisationerne og skære omkostningerne yderligere til. Det er under alle omstændigheder en uhyre interessant situation, der vil sætte dagbladssektorens strategiske udfordringer i et helt nyt perspektiv."

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også