Metro: Fokus på bundlinje efter svagt 2007

Per Mikael Jensen lover fokus på de underskudsgivende operationer i 2008
MediaWatch

Per Mikael Jensen lover fokus på de underskudsgivende operationer i 2008 efter et skuffende facit for 2007 i Metro International.

Partnerskaber og stigende annoncepriser på grund af konsolideringer er to af hjørnestenene i Per Mikael Jensens strategi for Metro International i 2008 efter koncernen, der udgiver aviser i 20 lande, her til morgen offentliggjorde et skuffende, men ikke overraskende årsregnskab for 2007.
Omsætningen steg i 2007 med 8,8 pct. til 453 mio. dollar (2,3 mia. kr.), men bundlinjen gik fra et overskud før skat på 13 mio. dollar i 2006 til et underskud på 27,6 mio. dollar i 2007.
Med i regnestykket er, at Metro har afsat 10,2 mio. dollar til at dække en mulig svensk skatteregning, og at koncernen i december solgte 60 pct. af sin tjekkiske avis for 4,7 mio. dollar.

I 2008 vil Per Mikael Jensens energi først og fremmest blive brugt på de markeder hvor Metro klarer sig dårligt. Det inkluderer det amerikanske, hvor Metros tre udgivelser i New York, Boston og Philadelphia er møllesten om halsen på koncernen.
I en telefonkonference umiddelbart efter regnskabet blev offentliggjort, var Per Mikael Jensen optimistisk på baggrund af et fornuftigt fjerde kvartal 2007 og ”en god start på 2008.”

Han ville ikke sætte konkrete tal på forventingerne.

”Men vi har fået en god start på 2008, der fortsætter den positive trend fra fjerde kvartal. Vi har problemer i Spanien, men ser nu på hele operationen og bruger også eksterne konsulenter for at se, om der er noget vi ikke selv har fået øje på,” sagde Per Mikael Jensen, som tror 2008 vil byde på konsolideringer og stigende annonceopriser.

”Vores konkurrenter vil jo også gerne tjene penge, så der er grund til at tro, at annoncepriserne vil gå op. Når der kommer nye spillere på markedet vil de gerne have volumen, og det får de ved at sænke annoncepriserne, men nu ser vi, at priserne igen er på vej op. Samtidig kan der opstå en trang til at konsolidere markedet – som vi for eksempel har set det i Tjekkiet,” forklarede Per Mikael Jensen.

Rygterne om frasalg af dele af koncernen svirrer i mange lande. Herhjemme er der tale om en mulig fusion mellem 24timer og MetroXpress, og Per Mikael Jensen lægger da heller ikke skjul på, at partnerskaber er én af de mulige veje fremad for Metro, selvom han ikke ønsker at kommentere konkrete rygter.

I USA er Metro midt i en gennemgribende sparerunde, hvor en lang række medarbejdere fyres, og funktioner så vidt muligt centraliseres i New York.
Per Mikael Jensen tror fortsat på amerikansk succes, men ikke ubetinget.

”I Spanien udgør gratismarkedet omkring 50 procent af det samlede avismarked. I USA udgør det kun 5-6 procent. Det er svært at se hvorfor USA skulle skille sig så meget ud fra andre markeder. Men vi er også realistiske når det gælder fremtiden og vores resultat i USA er meget langt fra at være tilfredsstillende,” sagde han på telefonkonferencen, hvor han også gik lidt dybere i årsagen til Metros USA-problemer.

”I Canada klarer vi os godt, fordi vi dækker fra kyst til kyst. Hvis vi kunne give annoncørerne det samme tilbud i USA ville det være en anden situation. Men vi har ikke mulighed for at investere millioner i at opbygge et nationalt netværk i USA, som tingene ser ud nu,” sagde han.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også