Metro-samarbejde med CNN

I dag indleder Metroxpress sit samarbejde med nyhedskanalen CNN om dækning af den amerikanske valgkamp.
MediaWatch

I dag indleder Metroxpress sit samarbejde med nyhedskanalen CNN om dækning af den amerikanske valgkamp.

Samarbejdet inkluderer alle koncernens 20 aviser på verdensplan og giver god mening for begge parter, siger Jakob Høyer, chefredaktør for Metroxpress til MediaWatch.

"Vi har fundet en aktør, der kan dække valgkampen og har som styrke at formidle til hele verden og ikke blot til amerikanere. Til gengæld får CNN en profilering af deres brand," siger Jakob Høyer.

På 24timer er chefredaktør Claus Johansen ikke synderligt imponeret over Metroxpress' tiltag.

"Her på 24timer foretrækker vi til enhver tid danske eksperter frem for amerikanske journalister. Vi interviewer for eksempel Niels Helveg Pedersen og USA-eksperten Carl Pedersen. De er langt bedre til at trække linier fra USA til Danmark og forklare, hvorfor valget er vigtigt for os i Danmark," siger Claus Johansen.

Han ønsker Metroxpress held og lykke med samarbejdet, men tilføjer.

"Hvis danskerne vil høre, hvad CNN har at fortælle om det amerikanske valg, så tror jeg de tænder for CNN på fjernsynet."

CNN-samarbejdet er et led i flere tiltag, der skal styrke Metroxpress' internationale profil på et marked, hvor fire gratisaviser kæmper om opmærksomheden.

"I kraft af vores udenlandske søsteraviser har vi adgang til eksklusive interview med folk som Berlusconi, Tom Hanks og fodboldspilleren Caca. Når vi interviewer Susanne Bier og Åsne Seierstad kan vi tilbyde det til vores udenlandske redaktioner."
På spørgsmålet om, hvorfor der først for alvor satses internationalt nu, lyder svaret:

"Sådan nogle ting tager tid, når vi koncentrerer os om vores eget arbejde og hjemlige aviskrig. Men nu bryder det internationale samarbejde for alvor igennem med ansættelsen af fire nye redaktionelle medarbejdere i London, som blandt andet skal servicere landeredaktionerne og styrke samarbejdet."

Til Metros generelle satsning på at styrke samarbejdet mellem de internationale redaktioner, siger Claus Johansen:

"Det er ingen trussel for 24timer, det har Metro talt om i årevis. Lad os nu se, hvor meget det bliver til.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også