Eksperter: Nyhedsavisen i svært annonce-prishop

Hos flere mediebureauer er der skepsis over for Nyhedsavisens økonomiske planer for 2008.
Tine Brødegaard Hansen

Hos flere mediebureauer er der skepsis over for Nyhedsavisens økonomiske planer for 2008.

"Jeg tror ikke på, at der er break even på Nyhedsavisens regnskaber i november i år. Hvis det sker, er det en proces, der vil tage et par år. Det afhænger i høj grad også af den øvrige udvikling på annoncemarkedet," siger Gitta Steffensen, mediechef for printmedier, Carat.

Hun tilføjer at Morten Lunds aktieopkøb er spændende, for jo flere der tror på projektet, jo større sandsynlighed er der for at det overlever.

"Men på kort sigt vil det ikke gøre en forskel. Hovedsagen er, om Nyhedsavisen har nok kapital i ryggen for at stå kampen ud med de andre gratisaviser på den lange bane, på trods af bundliniens røde tal," siger Gitta Steffensen.

Hun noterer sig annoncørernes dæmpede forventninger til 2008, og mener at fire gratisaviser underminerer hinanden, fordi de presser annoncepriserne og ikke kan få økonomi ud af det.

"Morten Lunds køb viser, at Nyhedsavisen ikke har skræmt investorer væk. Men priserne for printannoncer er så pressede, at Nyhedsavisen får svært ved at indfri deres mål. De kan for eksempel opgradere deres online-tilstedeværelse, så de kan tjene penge der, på linie med ekstrabladet.dk," siger Gitta Steffensen.

På det punkt er hun på linie med direktør for MediaBroker, Peter Ottesen.

"Annoncepriserne skal stige, men en fordobling på et marked med fire gratisaviser, der henvender sig til samme læsere, er det et meget ambitiøst mål," siger Peter Ottesen.

Det ser han to årsager til.

"For det første er annoncørerne ikke vænnet til, at der er en direkte sammenhæng mellem flere læsere og højere annoncepriser, på samme måde som det gør sig gældende for seertallet, der kan målet præcist. For det andet ligger der indkøbspsykologi i, at Nyhedsavisen har solgt annoncer til langt lavere pris, og nu ønsker at hæve den," siger Peter Ottesen.

Det er ikke umuligt, men det bliver svært, for gratisaviserne slås om den samme kage. Derfor kan ikke alle overleve.

"Hvis Nyhedsavisen får 300.000 læsere mere er deres argumentationsgrundlag bedre, men læsertal er ikke det eneste der gør det," siger Peter Ottesen.

Gitta Steffensen vil ikke give et bud på, hvilken af gratisaviserne hun mener, vil lukke, men gætter på, at ejerstrukturen bag eksempelvis Urban kan ændre sig, så man vil se en fusion mellem B.T. og Urban.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også