Portræt af Peter Lindegaard

Det er kun tre år siden, at Peter Lindegaard for første gang trådte ind i mediebranchen som adm. direktør for Berlingske Tidende.
MediaWatch
Det er kun tre år siden, at Peter Lindegaard (født 1955) for første gang trådte ind i mediebranchen som administrerende direktør for Berlingske Tidende. Nu tager han konsekvensen af at blive vraget i kampen om posten som koncernchef og forlader Det Berlingske Officin.

Han har været gennem mange omskiftninger i løbet af den relativt korte periode, hvor det lykkedes at få vendt et solidt underskud til overskud, mens avisen skrumpede til tabloid, koncernen skiftede ejer, og aviskrigen blev intensiveret mange gange med Nyhedsavisens indtog.

Inden Peter Lindegaard i januar 2005 overtog stillingen som administrerende direktør hos Berlingske Tidende, var han Senior Vice President i Group 4 Falck med hovedsæde i Stockholm.
Her fik han nogle afgørende erfaringer, der forandrede ham som leder.

"Det er meget anderledes at drive en virksomhed i Sverige. Som dansker oplever man, at beslutningsprocesserne tager enormt lang tid, og det kan virke stressende, fordi samtlige medarbejdere fra chefen til lagerarbejderne skal høres. Svenskerne er mere grundige og konsensusorienterede."
Umiddelbart forekommer der at være et stort spring til Berlingske Tidende fra jobbet som direktør i Falck, men der er mange lighedspunkter mellem virksomhederne, mener Peter Lindegaard.


"Både Berlingske Tidende og Falck har en målsætning om ikke blot at tjene penge til sig selv og aktionærerne. Hos Berlingske Tidende handler det om at være en levende del af demokratiet, mens det hos Falck gælder om at redde menneskeliv. Det er vigtigt for mig, at virksomhederne har andre værdier end blot at tjene penge," siger Peter Lindegaard og uddyber ligheden mellem de to virksomheder:
"Begge kan beskrives som en slags beredskabsorganisationer. Man ved ikke helt, hvad der vil ske i løbet af dagen, når man møder på arbejde, og begge steder arbejder med deadlines, der skal overholdes. Det får medarbejderne til at rykke sammen."

Der er særligt to personer, som har spillet en rolle for Peter Lindegaard i løbet af hans karriere. Den ene er storebroren Jørgen Lindegaard, der er administrerende direktør for rengøringskoncernen ISS og tidligere chef for SAS, den anden er John Dueholm fra SAS. Han var chef for Peter Lindegaard, da begge arbejdede i Falck.

"Vi har altid diskuteret karriere og ledelsesmæssige udfordringer. Der er mange paralleller mellem serviceselskaber som Berlingske Tidende, SAS og Falck.

"På grund af årene i Sverige faldt Peter Lindegaard med egne ord ud af sine netværk i Danmark, og det er ikke noget, som han har gjort det store ud af at dyrke efter hjemkomsten. Han er dog del af et netværk, hvor han mødes med 16 andre erhvervsledere hver sjette uge og laver thaimad.

"Vi indleder med et ledelsesmæssigt oplæg fra en person, vi har inviteret udefra. Vi har bl.a. haft besøg af Hans Skov Christensen fra DI. Så drøfter vi oplægget, hvorefter vi laver mad sammen, så det er både fagligt og socialt. Personerne i netværket tæller bl.a. advokater, revisorer og direktører," siger Peter Lindegaard, der i fritiden er en flittig morgenbader i Øresund året rundt.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også