Politiken med ny forretning - formidler dansk annonceindhold til britiske medier

Politikens annonceafdeling skal for første gang formidle annoncesalg for eksterne medier.
Foto: Philip Hoepner/APPR/Ritzau Scanpix
Foto: Philip Hoepner/APPR/Ritzau Scanpix

Danske annoncører kan fremover få formidlet medieindkøb hos ti britiske medier hos Politikens annonceafdeling, fortæller avisen.

Politiken har indgået et samarbejde med Associated Newspapers i Storbritannien, der gør det muligt for Politiken at formidle annoncekøb hos Mail Metro Media.

Det giver adgang til medieindkøb hos ti britiske mediebrands herunder aviserne Daily Mail og Daily Telegraph samt gratisavisen Metro.

”Bredden af britiske nyhedsbrands, som vi nu repræsenterer via Mail Metro Media, giver mulighed for at skabe skræddersyede løsninger både på print og digitalt, der opfylder behovene hos danske annoncører med potentiale i Storbritannien - fra enhver sektor og i enhver skala - gennem ét kontaktpunkt i København,” siger Mark Dixon, der er salgschef for Politikens internationale annoncesalg.

Politiken har i to år arbejdet med en international annonceforretning. Det er dog første gang, at Politiken repræsenterer annoncesalg for eksterne mediebrands.

I grove træk lyder forretningsgangen, at Politiken sælger Mail Metro Medias annonceplads til danske annoncører mod et gebyr. 

For danske annoncører bliver prisen den samme, som hvis de handlede med Mail Metro Media direkte, forklarer Mark Dixon. Den britiske platform lader Politiken tage en del af sin fortjeneste, mod at Politiken gør arbejdet med at finde og formidle samarbejdet med annoncører i Danmark, som ellers ikke havde lagt deres annoncekroner hos de britiske medier.

Hvor er fordelen for en dansk annoncør sammenlignet med at gå til et mediebureau, der har internationale kontorer?

”Fordelen for danske annoncører er, at de får en kontakt lokalt i København, der er ekspert i det britiske marked, og som kan tilbyde rådgivning og løsninger på deres kommunikative behov i Storbritannien. For danske kunder, der ikke har et mediebureau i Storbritannien, mener vi, at det er et værdifuldt aktiv,” siger Mark Dixon.

Når samarbejdet med Mail Metro Media er startet op, vil Politiken ifølge Mark Dixon gerne se på lignende muligheder.

Disclaimer: MediaWatch er en del af Watch Medier under JP/Politikens Hus, men har redaktionel frihed til at dække JP/Politikens Hus som alle andre medievirksomheder.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også