Digital fremgang og pakkeløsninger giver New York Times både vækst og overskud

New York Times er lykkes med at sælge flere produkter til hver abonnent og øger dermed indtægterne per kunde. Opkøbt sportsmedie giver stadig underskud, og printannoncer fortsætter sin tilbagegang.
Foto: Thomas Borberg
Foto: Thomas Borberg

Mediehuset New York Times ser ud til at have fundet kommercielt vejgreb med sin strategi om at lokke hver enkelt abonnent til at købe flere af husets forskellige produkter. I hvert fald har selskabet bag den amerikanske avis præsenteret endnu et kvartalsregnskab med en top- og bundlinje i vækst sammenlignet med samme kvartal i 2023.

Udover at få de samme kunder til at betale for flere af New York Times’ produkter og tjenester, kommer der også løbende flere abonnenter ind. 

Efter første kvartal sidste år var der 9,7 mio. abonnenter, mens der et år efter er 10,6 mio. Det skyldes udelukkende en fremgang i digitale abonnenter, for antallet af printabonnenter er faldet med ti pct. i samme periode og er nede på 640.000.

New York Times arbejder ifølge Investing.com med en målsætning om at have 15 mio. abonnenter ved udgangen af 2027. 

Det skal ske samtidig med at eksisterende abonnenter skal lokkes til at købe pakkeaftaler, hvor de også får andre tjenester eller produkter fra New York Times, såsom appen Cooking, et bibliotek af opskrifter, eller forbrugermediet Wirecutter med produktanmeldelser og tips til forbrugere oveni deres eksisterende abonnement.

Over halvdelen af nye abonnenter kom via det, der kaldes ”bundles” eller ”multiprodukt-tilbud” i New York Times terminologi. Dermed har New York Times kurs mod, at over halvdelen af abonnenterne tilhører de to kategorier inden udgangen af 2025.

I første kvartal voksede antallet af digitale abonnenter med 210.000. Det betyder, at tempoet er skruet op siden første kvartal sidste år, hvor antallet voksede med 190.000.

Ligesom alle fire kvartaler sidste år giver den primære drift overksud, og resultaterne indikerer ifølge Investing.com, at selskabet, der udover The New York Times også indeholder sportsmediet The Athletic, at mediehuset er på rette kurs til at nå sin målsætning.

I første kvartal gav driftsresultat et plus på otte pct. af omsætningen. Det er bedre end første kvartal i 2023, men under marginen for de tre andre kvartaler.

Sportsmedie giver stadig underskud

Selvom om top- og bundlinje ser god ud hos New York Times, er der stadig tidsler i regnskabet. Dattermediet The Athletic har som følge af det voksende salg af pakkeløsninger øget sit antal af abonnenter og omsætning stort. Antallet af abonnenter er steget med 1,7 mio. abonnenter over det seneste år til lige under fem mio.

Også en licensaftale om nyhedsartikler til Apple har skæppet i omsætningen. Men det er ikke nok til at få forretningen hos The Athletic til at løb rundt. Her giver driftsresultatet justeret for særlige poster et minus på 8,7 mio. dollar - svarende til 60,4 mio. kr. - hvilket er en fortsættelse af sidste år.

Her startede The Athletic ud med et større underskud på driften, og selvom det blev bedre gennem året, oplevede sportsmediet aldrig et kvartal, hvor driften løb rundt.

Også New York Times’ annonceforretning har fået et slag i årets første kvartal. Med 103,7 mio. dollar i indtægter fra annoncer ligger det 2,4 pct. lavere end samme kvartal sidste år, og det skyldes udelukkende printannoncesalget, der er faldet med 9,5 pct. i den periode.

Det digitale annoncesalg er samtidig vokset med 2,9 pct i perioden, og balanceskiftet fra print til digitale indtægter i annonceafdelingen er kommet så langt, at de digitale indtægter nu udgør mere end 60 pct. af de samlede annonceindtægter.

På minussiden i regnskabet kan man finde advokatregningerne til de AI-relaterede søgsmål, som New York Times har indledt mod Microsoft og OpenAI. De løber indtil videre op i en mio. dollar. - svarende til næsten syv mio. kr.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også