"Der er en grænse for, hvor meget man kan spare, før det går ud over kerneproduktet"

Kommentator kalder besparelser i Berlingske Media for markante i lyset af de seneste års rationaliseringer. Det er udtryk for en mere presset økonomi end ventet, lyder vurderingen.
Foto: Thomas Borberg
Foto: Thomas Borberg

Berlingske Media lagde sig mandag i slipstrømmen på en lang række andre danske mediehuse, der har varslet millionbesparelser og omfattende stillingsnedlæggelser som svar på markedsudfordringer.

Det er et udtryk for en bekymrende udvikling i mediemarkedet, hvor særligt annoncesalget lægger pres på forretningerne, mener mediekommentator Søren Schultz Jørgensen.

”Berlingske Media har tidligere foretaget rationaliseringer og omlægninger af deres mediedrift. Så at de foretager det her skift, må betragtes som ret markant. Jeg ser det som et udtryk for, at økonomien er temmelig meget dårligere, end de havde regnet med. Det passer jo generelt med, hvad man hører og ser i branchen: At annoncesalget er markant under budgetterne,” siger Søren Schultz Jørgensen. 

Spareplanen er udløst af, at annonceomsætningen på tværs af koncernen udgivelser har været lavere end ledelsens forventninger, fortalte koncernchef og udgiver Anders Krab-Johansen mandag til MediaWatch. Det flugter med situationen på tværs af det øvrige medielandskab, hvor stigende omkostninger samt vigende indholds- og annoncesalg i løbet af det seneste år har udløst en lang række sparerunder.

”Veltrimmet forretning”

Konkret bliver der nedlagt 14 stillinger på B.T. - heraf sker fire ved, at ubesatte stillinger ikke genbesættes, tre findes ved nedlæggelsen af korrekturafdelingen, og derudover skal yderligere syv stillinger nedlægges enten ved opsigelser eller frivillige fratrædelser.

På Berlingske bliver der ifølge Journalistens oplysninger nedlagt 16 redaktionelle stillinger. Det tal har ansv. chefredaktør Tom Jensen ikke ønsket at be- eller afkræfte overfor MediaWatch. De to øvrige udgivelser Weekendavisen og Euroinvestor går umiddelbart fri af stillingsnedlæggelser, mens der også er sket afskedigelser i toppen af koncernen, hvor både salgsdirektøren, it-direktøren og den nyligt ansatte strategichef stopper.

Jacob Mollerup, der ligesom Søren Schultz Jørgensen er mediekommentator på Politiken, mener ikke, at selve spareplanen er så omfattende, når man tænker på, at Berlingske Media i 2022 havde en omsætning på 730 mio. kr. Han påpeger dog, at koncernen flere gange tidligere har barberet dele af omkostningerne. 

”De har jo efterhånden lavet rigtig mange nedskæringer på staben over en årrække, og det begynder virkelig at summe op. At næste nøk kommer midt i 2023 er også overraskende. Det er kun tre måneder siden, de fortalte, at de var kommet nådigt gennem problemerne,” siger Jacob Mollerup med henvisning til udmeldingerne fra Anders Krab-Johansen, da selskabet offentliggjorde årsregnskab for 2022.

Flere ændringer det seneste år

Senest blev seks medarbejdere i koncernen opsagt som led i en omorganisering i slutningen af 2022. 

Den skyldtes ændringer i it-afdelingen, samt at Berlingske Media ved årsskiftet lukkede trykkeriselskabet Trykkompagniet. I forbindelse med lukningen blev 16 fastansatte og ni timelønnede medarbejdere opsagt, mens produktionen af papirprodukterne blev outsourcet.

Ligeledes ved årsskiftet overgik B.T. til at være et rent digitalt medie efter at have været udkommet på print siden 1916. Og sidste sommer blev storsatsningen på B.T., de fire city-redaktioner i København, Aarhus, Ålborg og Odense, lagt i graven. 

Søren Schultz Jørgensen hæfter sig også ved, at Berlingske-koncernen flere gange tidligere har justeret forretningen. Han kalder Berlingske Media for en ”veltrimmet forretning.”

”Man har skåret flere gange og omlagt en stor del af deres produktion ved at ændre B.T. og lagt store dele af deres avisredigering- og produktion uden for selskabet. Der er en grænse for, hvor meget man kan spare, før det går ud over kerneproduktet, så når de gør det her, så er det nok, fordi man ikke kan finde pengene andre steder,” siger han. 

”Supersvært” marked

Selvom Berlingske Medias omsætning mod forventning faldt en smule sidste år, lød driftsresultatet, ebitda, på 64,4 mio. kr., og bundlinjen viste et overskud på 78,9 mio. kr. Trods behovet for at finde besparelser har mediekoncernen også kurs mod et overskud i år, fortalte Anders Krab-Johansen mandag til MediaWatch.

Jacob Mollerup understreger da også, at Berlingske Media er en solid forretning, og at det ikke nødvendigvis er problematisk for mediehuset at bespare sig til en højere overskudsgrad - i hvert fald ikke endnu.

”Det er jo stadig en butik med en stor omsætning. At trimme udgifterne yderligere efter behov er en medicin, der bruges i hele branchen. Hvornår man så når til et punkt, hvor abonnenterne synes, det bliver for tyndt, det er svært at sige. Deres store udfordring bliver at gøre det digitale produkt endnu mere attraktivt, samtidig med at de opretholder print. Det er den udfordring, alle har,” siger han.

Søren Schultz Jørgensen kalder det nuværende mediemarked for ”supersvært”, fordi mediehusene kæmper med en cocktail af vigende annonce- og indholdssalg og øgede udgifter, mens den fortsatte digitalisering bliver ved med at kræve flere ressourcer.

”Det er svært at få tilstrækkelig mange til at betale tilstrækkelig meget for det indhold, man skal finansiere, mens man mister relativt set en større del af annonceforretningen. Lige nu er det svært at se, hvor tingene stabiliseres, og det er lidt svært at være meget optimistisk,” siger han. 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også