Sjællandske Medier fik trecifret millionunderskud i "rigtig svært år"

Omsætningsvæksten udeblev i udfordret år, mens stigende omkostninger spiste overskuddet. Omlægning i efteråret skulle få 2023-budgettet til at hænge sammen, men udviklingen driller, siger direktør.
Mediekoncernen kom ud af året med et underskud før skat på 112,1 mio. kr. og en bundlinje på -91,4 mio. kr. Til sammenligning havde Sjællandske Medier et af sine bedste år i 2021 med fremgang over hele linjen, | Foto: Colourbox
Mediekoncernen kom ud af året med et underskud før skat på 112,1 mio. kr. og en bundlinje på -91,4 mio. kr. Til sammenligning havde Sjællandske Medier et af sine bedste år i 2021 med fremgang over hele linjen, | Foto: Colourbox

Hård modvind i annoncesalget, stigende omkostninger samt nedskrivning af goodwill sendte Sjællandske Medier ud af 2022 med det største underskud i mere end et årti. Det viser selskabets netop offentliggjorte årsrapport.

Mediekoncernen kom ud af året med et underskud før skat på 112,1 mio. kr. og en bundlinje på -91,4 mio. kr. Til sammenligning havde Sjællandske Medier et af sine bedste år i 2021 med fremgang over hele linjen, et overskud på 20,5 mio. kr. før skat og rekordhøj omsætning.

Omsætningen faldt også sidste år, men ikke i samme omfang som bundlinjen. 513 mio. kr. nåede den op på – et fald på 18 mio. kr. fra 2021.

Det voldsomme dyk, der også afspejler sig i et driftsunderskud (ebitda) på 29,6 mio. kr., hænger sammen med, at især Sjællandske Mediers salg af annoncer – der er mediehusets primære indtægtskilde – var voldsomt udfordret i årets løb, mens stigende priser på papir og distribution sendte omkostningerne i vejret.

”Det blev et rigtig svært år for os. Vi er stadig i gang med at omstille vores virksomheder og fastholder investeringsniveauet. Samtidig ramte vi ind i en energikrise, der suppleret af en inflationskrise. Det gjorde annoncemarkedet meget udfordret. Normalt ville færre annoncer også betyde færre omkostninger, men det var svært at få omkostningerne ned, som de plejer, på grund af de store prisstigninger i markedet,” fortæller Sjællandske Mediers adm. direktør, Jens Nicolaisen.

Nye digitale abonnenter

Der var enkelte positive takter at få øje på i årets løb, fortæller direktøren. Blandt andet blev en ny digital abonnementsmodel introduceret, som har høstet 3000 digitale abonnenter til mediehusets lokale og regionale udgivelser. Det opvejer stort set for frafaldet på print.

Mediekoncernen med hovedsæde i Ringsted udgiver fire regionale dagblade bl.a. Sjællandske og Frederiksborgs Amts Avis, samt 42 ugeaviser.

Omkring 123,5 mio. kr. af koncernens samlede omsætning kom i 2022 fra abonnements- og løssalg af dagbladene, viser årsrapporten. Det er en nedgang på omkring to mio. kr. fra året forinden.

”Mængdemæssigt opvejer det digitale nu for frafaldet på print, men vi er der ikke helt omsætningsmæssigt. Til gengæld er udgifterne til print steget så meget, at dækningsbidraget – altså hvor stor en del af indtægten fra den enkelte abonnent, der giver profit – stort set er det samme for en digital abonnent og printabonnent,” siger Jens Nicolaisen.

Samtidig var der et løft i antallet af digitale brugere på tværs af mediehusets hjemmesider på 26 pct. til over 900.000 månedlige brugere, ligesom den digitale annonceomsætning steg ”markant”.

”Jeg er godt tilfreds med udviklingen, efter vi i så lang tid alene har været til stede på print og ikke haft et digitalt alternativ. Vi er måske kommet lidt sent i gang med omstillingen, men derfor er det også vigtigt, der bliver sat tempo på nu.”

U-vending efter forventning om vækst

Det store omsætningsfald er som nævnt udløst af en sivning i annoncesalget. Her faldt indtægterne fra 369,5 til 365,8 mio. kr., viser årsrapporten.

Det står i kontrast til, at Sjællandske Medier havde forventet en omsætningsvækst i 2022, efter coronakrisen endelig var i bakspejlet, og annoncemarkedet skulle vende tilbage.

Samtidig slog opkøbet af fem københavnske ugeaviser i 2021 igennem med fuld effekt sidste år. Derfor er afvigelsen i forhold til, hvad Sjællandske Medier havde forventet af omsætningsudvikling i 2022, reelt set mere omfattende, end det syner, fortæller direktøren. Opkøbet var blot det seneste i en række af investeringer, Sjællandske Medier har gennemført de seneste år. I 2019 overtog selskabet Politikens Lokalaviser, mens Sydsjællands Tidende blev føjet til i 2020.

Ud over de stigende omkostninger, blev bundlinjen hevet under gulvbrædderne af en engangspost - en nedskrivning af immaterielle aktiver på 40 mio. kr. Det er ifølge Jens Nicolaisen udløst af en ”konservativ og generel vurdering af Sjællandske Mediers goodwill”, der er akkumuleret gennem opkøb over de seneste ti år. Dertil kommer afskrivninger på samlet 44 mio. kr.

Det samlede underskud på 91,4 mio. kr. har også trukket ned i Sjællandske Mediers egenkapital, der ved årets udgang var på 215 mio. kr.

Et år med nedskæringer

Efter der i foråret og sommeren 2022 blev taget bestik af den nedadgående udvikling i markedet, tog Jens Nicolaisen konsekvensen og sendte medieselskabet ind i et efterår med stor intern omlægning.

I september blev en sparerunde iværksat. Her fik alle husets 500 medarbejdere mulighed for at søge frivillig fratrædelse, og det mundede ud i, at 29 fratrådte frivilligt i efteråret. Dertil kommer omkring 30 nedlagte stillinger ved, at de løbende ikke blev genbesat. De frivillige fratrædelser har også trukket ned i 2022-regnskabet, hvor der blev afsat knap 12 mio. kr. til posten. 

Fraregnes dén post endte driftsunderskuddet i 2022 i Sjællandske Medier på 17 mio. kr.

I begyndelsen af året lukkede mediekoncernen et af sine tre trykkerier og solgte efterfølgende bygningen. Frasalg har indbragt 11,3 mio. kr. i 2022, hvilket har afbødet en del af det resterende underskud på driften, således at underskuddets likviditetspåvirkning endte på -3,6 mio. kr. 

Omlægning af produktion

I forlængelse af sparerunden omlagde Sjællandske Medier måden, mediehuset producerer annoncer og laver ugeaviser på. Det betyder, at en del af medarbejderne blev samlet i et nyt center med navnet Sjællandske Medieproduktion.

Jens Nicolaisen forklarede i efteråret, at etableringen af det nye fælles produktionscenter er led i det regionale mediehus’ transformation fra at være fokuseret på printudgivelserne til et moderne flermedielt mediehus.

Kongstanken var at optimere arbejdsgange ved at samle de nuværende spredte redaktioner og produktioner i mere centrale enheder.

Derudover blev der hentet ny chefredaktør til Sjællandske Medier i skikkelse af Louise Pettersson, der trådte til i begyndelsen af 2023 og har fået ansvaret for at fortsætte den omstilling fra printavis til moderne mediehus.

I marts blev produktionen af dagbladene også samlet i de nye produktionsenheder i forbindelse med et redesign af Sjællandske Mediers dagblade.

”Målet med hele øvelsen var at samle de journalistiske kræfter. Vi er stadig i færd med at implementere det, og der er ærlig talt relativt mange udfordringer i overgangen. Men den slags tager tid, og jeg er slet ikke i tvivl om, det er det rigtige for os,” siger Jens Nicolaisen.

2023 er også ”vanskeligt”

Sparerunden i efteråret har ifølge Jens Nicolaisen barberet omkring 60 mio. kr. af Sjællandske Mediers omkostninger. I 2022 havde koncernen personaleomkostninger for knap 318 mio. kr.

Forventningen er, at det vil betyde, at mediehuset kan lande et resultat omkring 0-punktet i 2023, fortæller direktøren. Dog med et væsentligt aberdabei, for 2023 er fulgt tæt i sporene på sidste år og er allerede nu ”vanskeligt”.

”Det driller os lidt, at året ikke er begyndt så godt, som vi havde forventet. Så jeg og vi skal arbejde yderligere med at få forretningen til at hænge sammen, fordi vores omsætning ikke følger vores forventninger,” siger han.

Det er især ejendomsmæglerne, der ikke indrykker annoncer i samme omfang som tidligere og håbet. Det er den største annoncørgruppe for de lokale ugeaviser.

”Vi oplever, at markedet er meget udfordret. Det er en stor del af, hvad vi bliver drillet af i øjeblikket,” siger han.

Jens Nicolaisen kan ikke afvise, det vil betyde, at Sjællandske Medier igen er nødt til at se på sine omkostninger for at få indtægter og udgifter til at flugte med hinanden.

”Man kan enten omsætte sig ud af udfordringer som disse, eller man kan skære til. Men meldingerne lige nu er, at boligmarkedet så småt er på vej tilbage. Så det håber vi selvfølgelig på. Ellers er vi nødt til at finde pengene på anden vis.”

Ud over at få økonomien til at hænge sammen, er det, der står øverst på dagsordenen for Jens Nicolaisen i 2023, den fortsatte digitale omstilling af mediehuset.

”Det handler om at spise elefanten en bid ad gangen. Vi skal lykkes bedre på hver aktivitet, vi har set i gang og løse de udfordringer, vi oplever med dem. Og så skal vi i mål med vores nye produktionssetup og få det til at virke,” siger han.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også