En del af Watch Medier

MediaWatchmandag6. februar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
17.08.2022kl. 12.25

Knap hver femte har opsagt et medie-abonnement på grund af stigende priser

Når forbrugere skal finde steder at spare, kigger mange på medieabonnementer som en undværlig overflødighed, viser ny undersøgelse fra Wilke. ”Det er noget, man skal tage dybt alvorligt som medie,” vurderer medieforsker.
Foto: Lærke Posselt
af EMIL RØMER OLSEN

Den stigende inflation siden årsskiftet, der har sendt priser på alt for olie til oliven i vejret, får flere danskere til at droppe deres medieabonnementer i forsøg på at finde besparelser i husholdningsbudgettet. Det viser er en rundspørge, analyseselskabet Wilke foretog for MediaWatch op til sommerferien.

Her svarede 17 pct. af de adspurgte, at de grundet inflationen havde opsagt et eller flere abonnement på et medie eller en streamingtjeneste i perioden marts til juni. De resterende 83 pct. svarede, at de ikke har droppet deres medieabonnementer.

Tallene overasker ikke Mads Kæmsgaard Eberholst, der er studielektor på RUC’s Center for nyhedsforskning og medforfatter til den årlige Digital News Report fra Reuters.

Undersøgelsen bekræfter i hans øjne, at når husholdningsbudgettet skal strammes til, er medieabonnementer blandt de første ting, der ryger.

”Medier er ikke noget, man ser som uundværligt – særligt hvis man er ung. Ældre kan have en anden holdning til det og være mere trofaste kunder, og det afspejler både Wilke-tallene og eksempelvis de tal, vi har indhentet til ”Danskernes forbrug af nyhedsmedier”,” siger han med reference til de datasæt, der også indgår i Reuters-rapporten.

Mads Kæmsgaard Eberholst har imidlertid to forbehold til Wilke-tallene. Dels at der ikke er indsamlet data om, hvor mange der har tegnet et abonnement på et nyhedsmedie eller en streamingtjeneste i den pågældende periode, dels at undergruppen af respondenter, der har opsagt et abonnement, er relativt lille og derfor behæftet med en vis mængde statistisk usikkerhed.

Krise kan ødelægge stigning

Han fremhæver dog, at tallene tegner et billede af, at den lille stigning i betalingsvillighed for nyheder, der kunne spores i den seneste rapport over danskernes brug af nyhedsmedier, hurtigt kan ryge på gulvet.

”Vi har set, at willingness to pay for nyheder online er kravlet en lille smule op fra 15 til 18 pct. de senere år (fra 2021-2022 red.). Det er faktisk signifikant, selvom det er nogle få procentpoint. Det, man kunne være nervøs for, er, om den her økonomiske krise, der er under opsejling, kan ødelægge den stigning,” siger han.

Det er i hans øjne en skærpende omstændighed, at unge er overrepræsenteret blandt dem, der har opsagt abonnementer. Blandt de 18 til 29-årige er det 37 pct., der har afmeldt et medieabonnement og blandt de 30 til 39-årige gælder det 23 pct.

”Det er noget, man skal tage dybt alvorligt som medie. Desværre. Når man ovenikøbet ser, at de unge er overrepræsenteret, skal alarmklokkerne ringe endnu mere, fordi det er dem, der har været sværest at få ind i butikken,” siger Mads Kæmsgaard Eberholst.

Streamingtal mangler

Størstedelen af de, der har opsagt et medieabonnement i perioden, har kappet båndet til en streamingtjeneste med tv-indhold. Det gælder 54 pct. af dem, der har afmeldt, hvilket svarer til omkring otte pct. af den samlede gruppe respondenter.

Det ser Claus Bülow Christensen, medieanalytiker og ophavsmand til Copenhagen Future TV, som en ”interessant indikator” for, at der blandt danskerne bliver valgt streamingabonnementer fra i krisetid.

Som Mads Kæmsgaard Eberholst mener han dog også, der må tages forbehold for, at der kan være tegnet nye abonnementer på andre tjenester i perioden, så antallet af opsigelser kan ikke én til én tolkes som, at der er nedgang på området.

”Et tal på 8,1 pct. for opsigelser er interessant som indikator af, at kunder vælger fra. Men tallet kan ikke relateres til minusvækst i samme størrelsesorden, når vi ikke kender tallet for tilmeldinger.”

Bør ikke lave flere gratis nyheder

IfølgeMads Kæmsgaard Eberholst peger rundspørgen i retning af samme mønster for især nyhedsmedier som andre undersøgelser længe har gjort.

”Truslen mod betaling har i meget lang tid været konkurrence. Den konkurrence er eskaleret, siden vi så de første gratis nyhedsmedier på internettet i 1990’erne. Når der er så mange muligheder for at følge med gratis, så bliver det noget, man føler, man kan skære væk,” siger han.

Han understreger dog, at medierne ikke behøver gå i panik, men at mediechefer må tænke i at tilpasse strategien til krisetiden. Her fraråder Mads Kæmsgaard Eberholst at bruge en økonomisk krise som grund til at give mere væk gratis og håbe på annoncefinansiering som indtægt.

I stedet kan medierne se på værktøjer til at værne om de kunder, der er i hus, lyder det.

”Ofte, når vi taler om betalingsvillighed, handler det om, hvordan man får nye kunder i folden. Men måske man skal gøre mere for at holde på dem, man allerede har. At give de trofaste betalere noget for pengene og holde på dem, kan være en måde at holde økonomien oppe på i krisetider.”

Relaterede artikler:

  • Flere er villige til at betale for abonnementer på nyhedsmedier i USA

    For abonnenter

  • Foto: Jens Hartmann

    "B.T. undervurderede, hvor svært det reelt er at etablere økonomisk bæredygtige medier i provinsen"

    For abonnenter

  • Foto: Miriam Dalsgaard/Ritzau Scanpix

    Flertal af danskere betaler ikke for streaming af musik

    For abonnenter

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Aller Media gennemførte i denne uge sin anden fyringsrunde på få måneder. | Foto: Pr Aller Foto og Video
TV

Briefing: Ugen i mediebranchen

Opsigelser i Aller Media og DR, stillingsnedlæggelser hos Kristeligt Dagblad, danske medier på Tiktok og TV 2 i førersædet, når det kommer til at tiltrække læsere. Få overblik over ugens største nyheder.
  • Medieklummen: 2023 er året, hvor du arbejder med AI: Her er 9 værktøjer til at komme i gang
  • Mediechef er blandt de syv opsagte i Aller Media

For abonnenter

Foto: Jonas Olufson
MediaWatch

Kulturminister sigter efter medieforlig inden sommerferien

Ali Abbasis thriller vandt stort ved lørdag aften ved Robert Prisen. | Foto: Martin Sylvest/Ritzau Scanpix
Medienyt

Holy Spider snupper 11 statuetter ved Robert Prisen

Phil McGraw fik i 2020 en stjerne på Hollywood Walk of Fame i Los Angeles. | Foto: Chris Pizzello/AP/Ritzau Scanpix
TV

Dr. Phil trækker stikket til sit talkshow efter 21 år på skærmen

Foto: Pr, Filmfyn
Medienyt

Filmfyn laver ny organisationsstruktur

For abonnenter

Foto: Ebbe Rosendahl / Tv 2
TV

TV 2 flytter aftenfladen til Odense

For abonnenter

Læs også

Foto: Pr Aller Foto og Video
Medienyt

Mediechef er blandt de syv opsagte i Aller Media

Antallet af mediechefer reduceres fra seks til tre, og mediechefen for Aller Kvindeliv er en af i alt syv afskedigede. Det sker som følge af en omorganisering i magasinhuset.

For abonnenter

Foto: Thomas Borberg/Ritzau Scanpix
Digital

TV 2 topper listen over udgivere med flest digitale brugere

I gennemsnit havde tv2.dk og fire TV 2-apps 3,2 mio. månedlige brugere sidste år og lagde dermed pæn afstand til de private mediekoncerner. Positionen skyldes strategiskifte, siger TV 2-chef.

For abonnenter

Foto: Jens Dresling
TV

TV 2 Zulu står foran større forandring og sætter talkshow på pause

”Natholdet” sættes på pause på ubestemt tid, fordi TV 2 Zulu står foran en større transformation, hvor kanalen arbejder med at brede indhold ud til flere genrer, siger redaktør. 

For abonnenter

Seneste nyt

  • Holy Spider snupper 11 statuetter ved Robert Prisen – 5. feb.
  • Dr. Phil trækker stikket til sit talkshow efter 21 år på skærmen – 5. feb.
  • Disney tygger på salg af flere film og serier til rivaler – 4. feb.
  • Iransk filminstruktør og vinder af Guldbjørn er løsladt i Iran – 4. feb.
  • Microsoft: Iranere stod bag hackerangreb på Charlie Hebdo – 4. feb.
  • Briefing: Ugen i mediebranchen – 3. feb.
  • Kulturminister sigter efter medieforlig inden sommerferien – 3. feb.
  • Amazon sætter ekspansion af supermarkeder på pause – 3. feb.
  • Filmfyn laver ny organisationsstruktur – 3. feb.
  • TV 2 flytter aftenfladen til Odense – 3. feb.
  • Danske medier på Tiktok: Risikoen er værd at løbe – 3. feb.
  • Amazon Prime Videos storsatsning har tiltrukket over 100 mio. seere – 3. feb.
  • Medlemmer er utilfredse med lukkethed om Medieansvarsudvalgets arbejde – 3. feb.
  • ChatGPT runder 100 millioner brugere og løfter sløret for betalingstjeneste – 3. feb.
  • Andelen af nydanskere i filmbranchen er stigende – 3. feb.
Flere nyheder

Job

  • Politisk journalist til Avisen Danmark

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • Life science journalist

  • Teamleder med strategisk blik på sociale medier til TV2.DK

  • Redaktionschef til DR Syd

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Chefredaktør til Fyns Amts avis

  • SoMe Manager

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • Stream-tilrettelægger til TV 2 Fyn - vikariat

  • Digital Marketing Manager Copenhagen

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • People Manager for Upright Music

Se flere jobs

Watch Job

  • Centerdirektør til Sønderborg

  • Business Controller til DAHL Advokatpartnerselskab i Jylland

  • Business Intelligence Specialist

  • Revisor med minimum et par års erfaring

  • Forvaltningsservicechef i Vestforbrænding

Se flere jobs

Job

  • Politisk journalist til Avisen Danmark

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • Life science journalist

  • Teamleder med strategisk blik på sociale medier til TV2.DK

  • Redaktionschef til DR Syd

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Chefredaktør til Fyns Amts avis

  • SoMe Manager

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • Stream-tilrettelægger til TV 2 Fyn - vikariat

  • Digital Marketing Manager Copenhagen

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • People Manager for Upright Music

Se flere jobs

Kolofon

MediaWatch
Søg

Sektioner

  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Julie Mia Fogde

julie@mediawatch.dk

Tlf.: +45 3330 8301

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Job

Abonnement

Prøv MediaWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

mediawatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Læs mere om abonnement her

Adresse

MediaWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8365

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © MediaWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
MediaWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge