"B.T. undervurderede, hvor svært det reelt er at etablere økonomisk bæredygtige medier i provinsen"

De nye lokalmedier. Lokale medier handler om meget mere end journalistik, lyder det fra to mediekommentatorer, der sætter perspektiv på, hvorfor det er så svært at opbygge nye lokalmedier - især bag abonnementsmur. Det sker i forlængelse af B.T.s storbysatsning, der blev nedlagt efter blot ti måneder.

Foto: Jens Hartmann

I løbet af 2021 blev der sat strøm til en bølge af nye digitale lokalmedier af en række af landets største mediehuse. Det Nordjyske Mediehus, JP/Politikens Hus, Jysk Fynske Medier og Berlingske Media kastede sig alle ud i det i forskellige dele af landet. Nogen med betalingsmur. Andre uden.

I det seneste årti er det kun blevet sværere at få de økonomiske hjul til at dreje rundt for især landets lokalmedier, fordi annoncemarkedet har forskudt sig til techselskabernes platforme, primært Google og Facebook, og efterladt et sivende indtægtsgrundlag for lokalsprøjten.

Allerede abonnent? Log ind.

Læs hele artiklen

Få adgang i 14 dage for 0 kr.
Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.

  • Adgang til alle låste artikler
  • Modtag vores daglige nyhedsbreve
  • Fuld adgang til vores app
Der skete en fejl. Prøv venligst igen senere

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement