MediaWatch

Professor efter Ørskovs ønske om EU-tjek af mediestøtte: "Det har ikke en jordisk chance"

Konkurrenceforvridning er hele formålet med statsstøtten, som er en del af den nye medieaftale, påpeger to professorer, efter JP/Politikens Hus’ adm. direktør i sidste uge kritiserede aftalen for at ”forstærke konkurrenceforvridningen” og være uforenelig med EU’s statsstøtteregler.

Foto: Peter Hove Olesen/Ritzau Scanpix

Den nye medieaftale, der skal gælde frem til 2025, viderefører det nuværende mediestøttesystem med supplementspulje til Information og Kristeligt Dagblad, men sænker støtten til landets øvrige aviser og giver en række særbevillinger til politisk udpegede medier.

Det øger konkurrenceforvridningen i markedet og har fået en række branchefolk til at kritisere ordningen. I sidste uge lød det fra adm. direktør i JP/Politikens Hus, Stig Kirk Ørskov, i et interview med Jyllands-Posten, at han vil have undersøgt, om situationen er forenelig med EU’s statsstøtteregler.

Allerede abonnent? Log ind.

Læs hele artiklen

Få adgang i 14 dage for 0 kr.
Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.

  • Adgang til alle låste artikler
  • Modtag vores daglige nyhedsbreve
  • Fuld adgang til vores app
Der skete en fejl. Prøv venligst igen senere

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Illustreret Videnskab hentede ny chefredaktør med fortid på B.T., Sam Productions meldte om sikker sejlads gennem 2021, inden modvind ramte i 2022, og rundspørge viste begrænset vilje til at betale for podcasts. Dét og meget mere kan du blive klogere på i denne uges overflyvning over mediebranchen.

Flertal vil af med spilreklamer

Et flertal af den danske befolkning mener, at spilreklamer bør forbydes. Det viser en meningsmåling, som Jyllands-Posten har fået lavet.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs