MediaWatch

Berlingske-journalister sender nyt kritisk brev til Krab-Johansen

Medarbejderforeningen på Berlingske opfordrer koncernens topchef til at stille op til interview om kontroversiel undersøgelse af medarbejderes færden på sociale medier.

Foto: Berlingske Media presse/Mathias Svold

Anders Krab-Johansen, koncernchef og udgiver i Berlingske Media, skal stille op til interviews i sagen om kortlægning af udvalgte medarbejderes ageren på sociale medier. Det skriver Berlingskes medarbejderforening i et nyt brev til Krab-Johansen, skriver Journalisten, der har set brevet.

”Som øverste chef for et mediehus, hvis eksistensgrundlag hviler på, at folk taler med journalister – ikke mindst folk med indflydelse – oplever vi, at det skader både din, men også hele husets troværdighed, at du ikke stiller op,” lyder det i brevet., hvor journalisterne opfordrer topchefen til at stille op til interview.

Fejl ikke at informere chefredaktører

Frihedsbrevet har tidligere kunnet afsløre, at Anders Krab-Johansen i forlængelse af Michael Dyrby-sagen, hvor den daværende chefredaktør på B.T. måtte forlade avisen i kølvandet på metoo-afsløringer, havde fået udarbejdet en hemmelig rapport om medarbejdere og mediepersoners adfærd på sociale medier.

Efterfølgende er Anders Krab-Johansen blevet mødt af kritik fra bl.a. medarbejderforeningerne i mediehuset – bl.a. fordi han ikke har orienteret chefredaktørerne fra Berlingske Media, og fordi han efterfølgende har afvist at stille op til interview om sagen.

På Kommunikationsforum og Dansk Journalistforbunds konference KOM22 torsdag udtalte Anders Krab-Johansen sig om situationen.

”Jeg skulle have informeret chefredaktørerne. Rapporten er mindre spændende, end den lyder. Efter et forløb er overstået, ser vi halvandet år tilbage i tiden og kigger på, hvad der er sket artikelmæssigt, ud fra Infomedia-basen, og hvad der er sket socialt med antallet af artikler, og om der er nogen mønstre i det og nogle nøgleaktører,” sagde han på konferencen, hvor han forklarede baggrunden for at have hyret bureauet Ulobby til at gennemføre undersøgelsen.

Anders Krab-Johansen har tidligere over for journalisterne i Berlingske Media beklaget undersøgelsen.

Mere fra MediaWatch

Øgede krav til søgemaskiner trådt i kraft

Markedsføringsloven er blevet revideret. ”Ændringerne af markedsføringsreglerne vil blandt andet gøre det lettere for forbrugerne at navigere på de digitale markeder,” siger vicedirektør i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs