"Flere læsere af B.T. som avis? Det må næsten være en joke"

Udnævnelsen af Pernille Holbøll som ny ansv. chefredaktør på B.T. er en tydelig understregning af, at B.T.’s fremtid har rent digitalt fortegn. Adm. direktør og koncernchef i Berlingske Media lægger ikke skjul på, at papiravisen har retning mod graven, mens Pernille Holbøll skal løfte bt.dk mod nye højder og digitale formater for at vende de seneste års negative udvikling.
Foto: PR/Berlingske Media
Foto: PR/Berlingske Media

Der er ikke nogen konkret udløbsdato, men papiravisen B.T. styrer mod sidste udskænkning og et rent digitalt eftermæle. Det er meldingen fra koncernchef i Berlingske Media, Anders Krab-Johansen, efter det Berlingske Media-ejede medie onsdag fik udpeget ny ansv. chefredaktør, som især er kendt og anerkendt for sine evner udi digital udvikling.

B.T. har de seneste år tabt mere end halvdelen af sine læsere på printavisen, mens positionen som det største medie på nettet målt på sidevisninger er cementeret og understreget gentagne gange som hjørnestenen i B.T.’s strategi. Siden 2018 er avisens ugentlige læsertal faldet fra 870.000 til 322.000 sidste år.

Udnævnelsen af en ny øverste ansvarlige for den redaktionelle linje, som har det tabloidt digitale som spidskompetence - understreger retningen, B.T. styrer mod. Og hvis valget af Pernille Holbøll ikke var et tydeligt vink med en vognstang, så melder Anders Krab-Johansen nu, at der ikke er nogen ambitioner om at vende den negative udvikling for B.T. som printavis.

”Flere læsere af B.T. som avis? Nej, det må næsten være en joke. Vi har valgt en klar strategi for fire år siden, da jeg trådte ind i huset, at B.T. er et digitalt medie. Og så udgiver vi kun papiravisen, så længe den er rentabel. Og avisen har pil ned. B.T. er på vej mod en 100 pct. digital fremtid.”

Vil du sige, hvor længe avisen har igen?

”Nej. Det vil jeg ikke kommentere på.”

Fortsat chefredaktør-parløb

Efter hvad der bliver godt og vel et halvt år i limbo med en konstitueret mand på broen i skikkelse af chefredaktør Jonas Rathje, siden Michael Dyrby i december stoppede, bliver der ikke lagt op til andre større ændringer i B.T.-organisationen i forbindelse med, at den nye ansv. chefredaktør kommer til.

Jonas Rathje træder et skridt tilbage igen til sin tidligere rolle som chefredaktør i parløb med Pernille Holbøll, bekræfter Anders Krab-Johansen.

”Det bliver samme konstellation, som vi kender det fra Michael Dyrbys tid, og som man også kender det fra en række andre medier, hvor der er en ansv. og yderligere en chefredaktør, som deler opgaverne mellem sig. Det ser vi ikke nogen grund til at ændre på,” siger Anders Krab-Johansen og tilføjer, at det i regi af Berlingske Media er sådan, at han som koncernchef udnævner den ansv. chefredaktør på koncernens medier, og så blander han sig derudover ikke i, hvordan vedkommende, i denne situation Pernille Holbøll, sammensætter sit hold derfra.

Foto: Bjarke Ørsted/Berlingske Media
Foto: Bjarke Ørsted/Berlingske Media

Valget af Pernille Holbøll udløber af en ”meget grundig proces”, fortæller han. Den nye ansv. chefredaktør har en baggrund som senest chefredaktør på Ekstra Bladet fra 2019 frem til slutningen af 2021, hvor hun inden da også havde været digital chef og nyhedschef. Tidligere har hun været nyhedschef på Metroxpress - som blev lagt sammen med B.T. for få år siden - samt redaktør på TV 2. Hun er uddannet journalist fra DMJX i 2010.

Hvilke styrker kommer hun med?

”Det er primært det journalistiske. Dernæst er det en dyb digital indsigt, som er særligt vigtig for B.T. Det er Danmarks største digitale medie, og de skal være endnu større og kunne mere digitalt. Jeg tror, Pernille Holbøll har de rigtige kompetencer til at drive det videre,” siger Anders Krab-Johansen.

Da Pernille Holbøll i marts sidste år var konstitueret i rollen som ansv. chefredaktør på Ekstra Bladet gjorde hun sig bemærket ved bl.a. at sige, at tiden var løbet fra jagten på ”tomme sidevisninger”, og det ikke længere var en jagt på at blive så store målt på klik som muligt, der var centralt for den tabloide avis.

B.T.’s målsætning om at fastholde sin dominerende position på nettet - og i øvrigt udbygge den og vokse sig større, står i kontrast til den nye ansv. chefredaktørs tidligere udmelding.

”Hvad Pernille Holbøll mener og siger, må du spørge hende om. Men det er klart, B.T. og Ekstra Bladet har forskellige strategier. Og vores strategi er, at B.T. vil være størst digitalt. Vores forretningsmodel er bygget op omkring at være nummer ét i det marked. Vi er et helt entydigt annoncepræget medie med fokus på mobil først. Det er dén strategi, der skal leveres på B.T.,” siger Anders Krab-Johansen.

Skal opbygge digital fremtid

Pernille Holbøll har flere bundne opgaver og ikke mindst udfordringer, der venter, når hun tiltræder 16. maj.

Hun skal styrke B.T.s ”tabloide journalistik med den særlige B.T.-tone, som er en begejstret tilgang til verden” inden for avisens prioriterede styrkepositioner; nyheder, sport og underholdning. Der skal B.T. være bedst, lyder det fra Anders Krab-Johansen.

”Så skal hun videreudvikle det digitale på B.T. Hun skal finde ud af, hvad næste trin i udviklingen er for os. B.T. er født ud af en tekstvirkelighed og er er siden blevet et super mobilt medie. Men der er mange formater inden for digital journalistik. Det er helt banalt, men der er jo alt fra nyhedsbreve til push beskeder, video, audio, nye fortælleformer osv. Der er masser af muligheder, som vi skal udforske og udvikle de næste år, og der skal B.T. være i spidsen.”

B.T.’s omsætning, der kommer fra både abonnements- og annoncesalg, har været kraftigt nedadgående sammen med mediets indtjeningsevne de seneste par år i forlængelse af de faldende læsertal og under pres fra coronakrisens nedlukninger. I marts lød det fra Anders Krab-Johansen, at den udvikling skal vendes, og den melding står stadig ved magt.

”Jeg vil ikke sætte tal på, hvor omsætningen skal ligge, men det er rigtigt, vi gerne vil have en forbedring af B.T. Det er helt sikkert.”

Ledelseskompetencer i fokus

Den tidligere ansv. chefredaktør Michael Dyrby forlod B.T. i december, efter en dokumentar om krænkende oplevelser og seksuel chikane på TV 2 i en periode, hvor Michael Dyrby var chef på stationen, blev offentliggjort.

I forlængelse af sagen og tidligere, da anden bølge af metoo-bevægelsen ramte mediebranchen, har der været tilbagevendende diskussioner om manglende fokus på ledelsesevner og prioritering af god ledelse i mediebranchen.

Også i Berlingske Media er fokus på området skærpet. Og det er et parameter, der er vægtet højt i ansættelsen af Pernille Holbøll, fortæller Anders Krab-Johansen. Næstefter de journalistiske evner er det ledelseskompetencerne, der har været en afgørende faktor i valget af den nye chef, lyder det.

Det har været en proces gennem de seneste to år, siden emnet for alvor kom på dagsordenen i efteråret 2020 i Berlingske-koncernen efter interne klager om grænseoverskridende oplevelser i huset, hvilket fik sat en intern undersøgelse i gang og efterfølgende tiltag for at forbedre miljøet.

Berlingske Media blev i sommeren 2021 igen eneejer af B.T. Det skete efter fire års parløb om ejerskabet af selskabet BTMX, der har drevet B.T. Men i juli købt Berlingske Media den schweiziske mediegruppe TX Groups aktieandel på 30 pct. og har siden siddet alene på ejerskabet af det tabloide medie.

Kommentator: B.T.’s nye chefredaktør står over for ”grundproblem” for tabloidmedier

Holbøll overtager en B.T.-forretning der er presset på flere centrale områder

Ny chefredaktør på B.T. tiltræder til maj

Pernille Holbøll bliver ny ansv. chefredaktør på B.T.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også