Salget af avispapir faldt en anelse sidste år

Selvom der kun var et mindre fald i forbruget af avispapir i 2021 i forhold til tidligere år, så blev omsætningen i Den Danske Presses Fællesindkøb sendt ned med 30 mio. kr. Salg af ejendom gav solidt rygstød til resultatet i indkøbsforeningen.
Foto: Jens Dresling
Foto: Jens Dresling

Efter brugen af avispapir i 2020 blev slået kraftigt tilbage med en reduktion i mængden af solgt avispapir på næsen en femtedel, blev der holdt bedre for sidste år. Her blev der solgt knap 59,8 tons avispapir i løbet af 2021 - et mindre fald på under to pct. i forhold til 2020.

Det viser årsregnskabet fra avisernes indkøbsforening, Den Danske Presses Fællesindkøb (DDDPF), der forhandler og indkøber avispapir for trykte, danske nyhedsmedier.

Det var især på grund af et fald i annoncering i coronakrisens første år, at brugen af avispapir faldt drastisk i 2020. Bedre er det gået i 2021, lyder det i DDDPF’s ledelsesberetning, hvor pandemien kun har haft en mindre betydning.

”Covid-19 har i 2021 kun i begrænset omfang påvirket foreningens indkøb og distribution af avispapir, og det forventes ikke, at covid-19 vil få særlig indvirkning på foreningens finansielle stilling og strategiske tiltag i 2022,” lyder det i beretningen fra DDDPF’s formand, Bjarne Munck, der er viceadm. direktør i Jysk Fynske Medier.

Økonomisk bidrag fra salg og valutakurser

Selvom omsætningen faldt med mere end 10 pct. fra 233,1. til 203,8 mio. kr. i 2021, var det i tråd med forventningen til året, lyder det. Og ikke desto mindre blev årets resultat forbedret en del - fra 18 til knap 25 mio. kr. i 2021.

Det hænger sammen dog med, at resultatet er positivt påvirket af avance fra salg af foreningens tidligere lagerbygning i Aarhus samt valutakursgevinster. Af årsrapporten fremgår det, at DDDPF har tjente 10,2 mio. kr. på salget af ejendommen i Aarhus, mens valutakursreguleringer har givet et bidrag på knap seks mio. kr. i 2021 mod ingenting i 2020. Trækkes de to poster fra blev årets resultat halveret i forhold til 2020 til ni mio. kr. i 2021.

Årets resultat får også stemplet ”tilfredsstillende” af ledelsen, og der foreslås et udbytte på knap seks mio. kr. fra året.

Afbøder prisstigninger

Egenkapitalen ligger på 53,9 mio. kr. ved udgangen af 2021 mod 25,2 mio. kr. året før. Det er med vilje, at indkøbsforeningens ledelse har valgt at polstre egenkapitalen frem for at få et større udbytte for året.

”Der er tale om en besluttet opbygning af egenkapital med henblik på at afbøde prisstigninger på avispapir i 2022,” lyder det i beretningen med henvisning til de store prisstigninger på papir - både til aviser, bøger og magasiner, som MediaWatch også har beskrevet siden efteråret.

Der blev i marts skiftet ud i bestyrelsen bag DDDPF. Ind trådte økonomidirektør for Sjællandske Medier, Tommy Voigt Hansen, sammen med den tidligere adm. chefredaktør på Ekstra Bladet og nuværende direktør for Lolland-Falsters Folketidende, Ole Sloth Rasmussen. Til gengæld er FBG Mediers Flemming Heding Pedersen trådt ud.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også