MediaWatch

Ekstra Bladet gør printavisen tykkere i kamp mod faldende oplag

I denne uge lægger Ekstra Bladet yderligere sider i printavisen på hverdage, hvor bl.a. holdnings-, rejsestof og krydsord skal have mere plads, siger nyhedschef. Formålet er dels at fastholde printlæserne, men også at sætte prop i et læserfald, som har rundet 55.000 på to år, siger chefredaktør, der ikke udelukker prisstigninger. (Rettet)

Rettet kl. 16.45: Det fremgik tidiigere, at Ekstra Bladet med de otte ekstra sider vil lande på 32 sider mandag til torsdag. Det korrekte er dog 48 sider inklusiv sportstillægget.

Læserne skal have mere valuta for de 27 kr., de lægger for Ekstra Bladet i løssalg fra mandag til torsdag. Derfor investerer avisen i flere sider til printavisen, der for nylig er gået otte sider op og fra december bliver yderligere otte sider tykkere, så sidetallet lander på 32 sider. Avisen har ganske enkelt været for fattig på indhold til prisen, forklarer avis- og nyhedschef på Ekstra Bladet, Casper Hjorth.

"Der skal være mere for pengene i Ekstra Bladet, som på hverdage har været en stram sag under corona-tiden - blandt andet på grund af faldende annoncesalg," skriver avis- og nyhedschef på Ekstra Bladet, Casper Hjorth, han i en kommentar.

De ekstra sider vil ifølge chefen bl.a. tælle ekstra feriestof, et krydsords-tillæg, der udkommer tirsdage, samt bil- og guidestof under paraplyen "Vores Liv", der torsdag "gerne skal inspirere og guide læserne."

Derudover skal holdningsstoffet også tegne Ekstra Bladets printudgave mere fremover. Det gælder bl.a. for kulturdækningen, som avisen har bebudet skal dækkes med flere og mere markante kræfter.

55.000 læsere væk på to år

Siden januar 2020 har Ekstra Bladet været den eneste betalingsavis på hverdage i standerne i kiosker og supermarkeder, efter B.T. skiftede kurs og droppede løssalget på hverdage. Til gengæld fås B.T. i en gratis udgave, der distribueres i den kollektive trafik i de største byer.

Det har ikke været hovedformålet at gøre en tydeligere forskel på Ekstra Bladets betalingsavis og den gratis B.T.-udgave på hverdage, siger Casper Hjorth, men volumen tæller, lyder det.

"Vi har talt om, hvordan vi gør Ekstra Bladet bedre og ikke talt om andre avisers indhold, men selvfølgelig skal en betalingsavis gerne være bedre end en gratisavis, og det gør vi vores bedste for at være hver eneste dag. Og selv om flere sider ikke per definition øger kvaliteten, så giver det alt andet lige et bedre helhedsindtryk, at der er mere for pengene. Vores mål er selvfølgelig både mere volumen og kvalitet."

Ifølge Casper Hjorth er hovedformålet med øvelsen fastholdelse af de printlæsere, som Ekstra Bladet ugentligt har 245.000 af ifølge de seneste læsertal for vinterhalvåret 2020/2021. Dermed har avisen mistet en sjettedel af læserne på to år - eller 55.000 - i vinterhalvåret 2018/2019 var det ugentlige læsertal 300.000. Ekstra Bladet opgiver ikke oplagsfald - kun antallet af læsere.

Forventer I at kunne øge annoncesalget eller skal udvidelsen alene trække bladsalg?

"Annonce-afdelingen arbejder dagligt på at skaffe flere annoncer og når avisernes indhold nu bliver mere varierede, åbner det måske for en ny slags annoncører. Men det har ikke været styrende i processen. Vi håber selvfølgelig på at vinde både flere annoncører og aviskøbere, men de ekstra sider er lige så meget en slags tak til de trofaste kunder, som stadig holder af en god avis."

Vil bremse faldet

Ifølge ansv. chefredaktør Henrik Qvortrup bliver der ikke rokket ved løssalgsprisen på de 27 kr. - indtil videre i hvert fald. Strategisk skal forbedringer kunne åbne for prisstigninger, men nu og her forbliver prisen uændret.

”Det har vi ikke helt afgjort endnu, men i første omgang koster Ekstra Bladet det samme som før,” siger Henrik Qvotrup.

På et printmarked, hvor udfasning og snarlig død er den bærende fortælling, er investeringen i de 16 ekstra sider en solid tryktest af, om Ekstra Bladets vilje til at gå imod strømmen også kan få vinger kommercielt på løssalget og lindre den pressede forretning.   

”Det er en del af vores strategi, at vi ikke bare tror på, at printavisen nok skal overleve nogle år, men vi tror på, at printavisen er en selvstændig søjle i vores udgivelser," siger Henrik Qvortrup.

"Vi skal bremse faldet (i oplag, red.) , og jeg tror faktisk også på, at hvis vi tilfører de fornødne ressourcer, så kan vi også føre printavisen til en oplagsfremgang."

E-avis spiller mindre rolle

Da Henrik Qvortrup blev ansat som ny ansv. chefredaktør per 1. juli var det især én opgave, der blev fremhævet fra direktionen i JP/Politikens Hus - at skabe vækst i det digitale indholdssalg på Ekstra Bladet.

Hvordan skal det her spille ind til den opgave?

”Det er kun én af hovedopgaverne. Det er også en meget væsentlig opgave at bremse faldet på printavisen og at få printavisen til at stige igen, fordi vi simpelthen ikke vil acceptere, at printavisen skal erklæres død. Den opgave er ikke underordnet den anden.”

Mens flere andre aviser har givet avisformatet en rolle i det digitale abonnementssag, hvor e-avisen er blevet knyttet til dyrere abonnementmodeller, så ser Henrik Qvotrup ikke e-avisen som et salgsparameter for Ekstra Bladet. Det er print, der er i centrum.

”E-avis har ikke været det helt store hos os, og jeg tror heller ikke, den bliver det. Det, vi gerne vil på nettet, er at styrke vores Plus-univers – det betalte indhold på nettet. Det er ikke e-avisen, vi satser på som sådan, det er den fysiske papiravis.”

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Grønne Aller-regnskaber, tilføjelse til Podimo-top og opgør med techkæmper er blandt strømmene, der formede ugens nyhedslandskab i Mediedanmark. Få et overblik med denne briefing.

Medieklummen: Slip data fri på redaktionen

Ny rapport dokumenterer de positive effekter ved at demokratisere adgangen til data på nyhedsredaktionen. Men desværre hersker der stadig udpræget data-skepsis blandt danske journalister, skriver fellow ved SDU Malte Jørstad i ugens Medieklumme.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs