DMJX skal undersøge kønsbalancen i nordiske mediehuse

Nordisk Ministerråd har givet penge til en undersøgelse af købsbalancen i mediebranchen på tværs af Norden.
Foto: Niels Nygaard
Foto: Niels Nygaard

Med en bevilling på 1,6 mio. kr. fra Nordisk Ministerråd søsætter Danmarks Medie- og Journalisthøjskole (DMJX) en undersøgelse af, hvordan det står til med kønsbalancen – eller mangel på samme – i den nordiske mediebranche. Det skriver DMJX i en pressemeddelelse.

I spidsen for projektet står Lars Kabel, medieforsker ved DMJX, og det bliver udført i samarbejde med konsulenterne Marion Hannerup, der senest har været kommunikationsdirektør hos Dansk Industri, og Gitte Rabøl, tidligere mediedirektør hos DR.

Projektet skal "undersøge de formelle og uformelle normer i den nordiske mediebranche – med henblik på at skabe forandring og udvikling", fremgår det af meddelelsen.

"Det er et vigtigt projekt, der har til formål at skabe reel forandring i nordiske mediehuse. Øge ligestillingen mellem kønnene i en ny form for samarbejde med ledelser og grupper af medarbejdere," siger Trine Nielsen, rektor ved DMJX, i meddelelsen.

En række samarbejdspartnere fra i Danmark, Sverige, Norge, Island og Rusland vil bidrage til projektet. I Danmark drejer det sig om Børsen, Kvinfo, Dansk Journalistforbund og Nordisk Journalistcenter.

Projektet løber frem til slutningen af 2023.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også